We are hiring!

Forum (96942 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Invoeren van Ferrero metalen figuren

4 berichten

elastokees Catalogus beheerder 134 berichten

Bij het invoeren van metalen figuren (Ferrero)  uit Verrassingseieren, graag de volgende instructies in acht nemen:

Alle figuren afkomstig uit een Ferrero-ei krijgen de fabrikantennaam Ferero en productieland Italie. Natuurlijk heeft Ferrero dit niet allemaal zelf gemaakt en komen de figuurtjes van veel verschillende leveranciers, maar voor het gemak is het beter om dit eenvoudig te houden tot we beter weten.

De kleur van het metaal is erg belangrijk.

Sommige series zijn tegelijkertijd in verschillende kleuren geleverd en bij andere series zijn de figuren soms jaren later verschenen in andere kleuren.

De metaalkleur is sterk bepalend voor de prijs en zeldzaamheid.

We onderscheiden de volgend kleuren:

Metaal, ijzerkleurig

Metaal, messingkleurig

Metaal, koperkleurig

Metaal, bronskleurig (brüniert)

Metaal, zinkkleurig

Metaal, zilverkleurig (Altsilber) Ziet er uit als ongepoetst zilver, dus met zwart in de groeven

Metaal, groenkleurig (Dit is ijzerkleur met wat groene sporen in de naden)(Grünspan)

Metaal, goudkleurig

Metaal, chroomkleurig

De kleur: Alt Bruniert is messing of koper met een bruin laklaagje en is soms erg moeilijk te onderscheiden. Ik denk dat het voorlopig beter is om de onderkleur te benoemen, want ook in de diverse catalogi loopt dat door elkaar.

Sommige figuren kunnen dus in meerdere metaalkleuren voorkomen en ook ingevoerd worden als aparte figuren. Het is hndig om de kleur tussen haakjes achter de titel te zetten

Ongeacht een laklaag worden de figuren ingevoerd als ongeschilderd.

Dan kunnen er nog verschillen zijn in fabrikaat resp. opschrift .

RP 1482 patent of scame kunnen tegelijkertijd uitgekomen zijn of  met jaren verschil. De laatste aanduiding is  b.v. scame met K93 en een volgnummer.

Er zijn ook series zowel zonder aanduiding en met, zoals een hoofdletter voor de reeks en een getal b.v. E 27. Is het hetzelfde figuur van dezelfde grootte en dezelfde metaalkleur, dan kunnen ze als aparte figuren ingegeven worden.

Een aantal van de laatste series zijn uitgekomen in 2 maten: 40 mm en 35 mm, dit zijn dus ook verschillen die apart ingebracht kunnen worden.

Van 1 serie ‘Soldaten 1800 – 1900’ bestaan er zelfs 3 figuren van 50 mm uit Maxi eieren, maar deze 3 behoren de oudste figuren en de rest van die serie is pas vele jaren later uitgekomen.

Om een figuur te kunnen herkennen en terug te vinden is de naam van de reeks belangrijk.

De namen van de reeksen zal wel enige discussie geven want iedere nieuwe katalogus die uitkomt geeft er weer een andere draai aan, hetzelfde geldt voor de volgorde.

De jaartallen die nu bekend zijn, kloppen meestal niet en het zal nog wel even duren voordat we weten welk figuur in welke uitvoering en kleur waar voor het eerst is uitgegeven en wat de huidige marktwaarde is.

Graag de figuren invoeren met 2 foto’s. Er zijn nogal wat figuren geplaatst met maar 1 foto en vaak nog overgenomen uit en catalogus en dit geeft kant op foutieve informatie.

Als fotograferen lastig is, lukt het soms wel aardig met een scanner.

Graag elk figuurtje uit de verrassingseieren het Thema: 'Kinder surprise' meegeven. Als het ooit eens een aparte rubriek wordt, dan kan dat door dit thema makkelijk overgezet worden.

metalfigures 537 berichten

Beste metalfigures,
Weet je zeker dat de zilver/chroom figuren van deze reeks van Westair zijn?
Volgens mijn catalogus zou dat kunnen, want daarin staan ze alleen als ijzer en groengekleurd.

Het kan best zijn dat al deze modellen daar origineel gemaakt zijn en dat Ferrero ze alleen maar in de eieren gestopt heeft.
De oude cowboys en indianen zijn waarschijnlijk bij Lonestar gemaakt, want ik dezelfde modellen op een grotere schaal.
Zo heb ik ook nog grotere Vikingen, maar daar weet ik de fabrikant nog niet vsn.

Als jij meer info hebt, dan hoor ik dat graag

Groetjes, elastokees 

Hallo Elastokees,

Ik krijg wel vaker van deze vragen, ik heb me de laatste 22 jaar verdiept in alles wat metaafiguur is tussen 25 mm tot 90 mm. Nu is mijn vraag aan jou, kan ik op de site van catawiki ook mijn bevindingen plaatsen dus eventueel met foto (tenslotte zegt een foto meer dan 1000 woorden) zonder dat dit direct weer verwijderd wordt ? Want volgens mij is een catalogus toch ook bedoeld voor informatie ? :-)

Groeten, Metalfigures

elastokees Catalogus beheerder 134 berichten

Op dit moment  zou ik niet weten hoe je dit soort extra informatie goed kan plaatsen.

Ik heb ruim 1 jaar geleden direct aan Rene een voorstel gestuurd over de mogelijkheid om op naam of item, merk. e.d. door te kunnen lussen zodat je als het ware extra info kan opslaan en oproepen. Met info bedoel ik dan ook eventueel fotomateriaal, achtergronden  en gerschiedenis

Ik heb begrepen dat iets dergelijks ooit wel zal gebeuren, maar het zal wel behoorlijk gecompliceerd zijn om zoiets goed te doen en het zal ook wel tijdgebrek zijn.

Zou het zover komen, dan wordt Catawiki  een combinatie van catalogus,  EBay, Marktplaats en Wikipedia.

Nu kan er wat info geplaatst worden op het Forum, maar Catawiki bestaat nu pas een paar jaar en probeer maar eens uit te zoeken wat over  een bepaald onderwerp besproken is en wat het uiteindelijke besluit is.

Ik voorzie zeer grote mogelijkheden als alle soorten van secundaire info betreft merken, fabrikanten, ontwerpers, schrijvers, uivoerders en noem maar op.  Goede info en vindbaar op internet zal een  grote aanzuigende werking hebben..

Rene Catawiki Team 3,698 berichten

Je hebt helemaal gelijk elastokees. De achtergrondinformatie-pagina's die er zeker nog gaan komen zullen geweldige nieuwe mogelijkheden bieden om meer informatie toe te voegen aan de catalogus. Ik ga m'n best doen het te versnellen, het is inderdaad erg belangrijk. Net als de centrale thema-, landen-, namen- e.d. registers.

Reageer op onderwerp