We are hiring!

Forum (98259 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Nieuws > Makkelijker en leuker shoppen via de Catawiki marktplaats!

25 berichten

Rene Catawiki Team 3,698 berichten

Vandaag is een nieuwe functie gelanceerd die het shoppen veel makkelijker en leuker maakt: de Catawiki marktplaats!

We merkten uit reacties dat nogal wat gebruikers niet begrijpen hoe ze via Catawiki iets kunnen kopen. Ervaren gebruikers weten dat je kunt zoeken via de catalogus waarbij je bij een catalogus item ziet of het wordt aangeboden en zo ja door wie. Voor nieuwe gebruikers is dit best ingewikkeld omdat het afwijkt van de manier waarop ze gewend zijn iets te vinden op advertentie- en veilingsites. 

Daarom hebben we de Catawiki marktplaats gemaakt. Hierin vind je alleen items die te koop zijn. Je kunt er eenvoudig en snel zoeken door het complete assortiment van alle Catawiki shops. Er zijn allerlei handige filters ingebouwd. Bijvoorbeeld selecteren op items met een door de verkoper zelf gemaakte afbeelding, of alleen op het aanbod van  bedrijfsmatige verkopers ("pro-shops"), van een specifieke shop of alleen op items van een bepaalde conditie. De filters zijn slimmer geworden. Als je bijvoorbeeld een serie kiest, dan komen in de andere filters alleen maar de relevante opties te staan, inclusief aantallen. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van een hele nieuwe en krachtige zoekmachine die we straks ook voor andere delen van de site gaan gebruiken.

De naam marktplaats

We krijgen bij Catawiki regelmatig via de mail aan ons gerichte bestellingen binnen. Mensen denken dat Catawiki zelf een shop is waar je iets kan kopen. En dat is natuurlijk niet het geval. Daarom hebben we voor de naam marktplaats gekozen want die maakt meteen duidelijk dat het een plek is waar meerdere verkopers en kopers zaken met elkaar doen. We begrijpen dat de naam marktplaats bij sommigen een negatieve associatie heeft door bepaalde persoonlijke ervaringen met de marktplaats.nl site. Dat is een nadeel. Aan de andere kant is het wel een begrip dat meteen duidelijk maakt wat onze nieuwe functie is. We hebben ook andere woorden geprobeerd maar die passen toch minder goed. Mede daarom hebben veel andere sites, waaronder Hyves, ook een marktplaats. Ook in het Engels is "marketplace" het gangbare begrip.

Extra verkoopkanaal

De nieuwe functie maakt het niet alleen leuker en makkelijker om op Catawiki te shoppen maar geeft verkopers ook een extra verkoopkanaal. Als je als verkoper iets in je Catawiki shop zet dan is dit nu te vinden via:

• de catalogus, bij het betreffende catalogus item;
  • je eigen shop met je eigen URL;
  • de marktplaats.

Daarnaast krijgen mensen die het item op hun zoeklijst hebben, ook nog eens automatisch bericht dat het te koop is gekomen.

Verder verbeteren zoekfunctie

We gaan de nieuwe zoekmachine die we nu in de marktplaats gebruiken de komende tijd ook doorvoeren in de rest van de site. We beginnen met het aanbieden van deze functie in de individuele shops. Aansluitend (meteen daarna) gaan we dit ook toepassen voor de verzamelingen. En tot slot gaan we de zoekfunctionaliteit ook invoeren in de catalogus. We kiezen voor deze volgorde omdat we zo stap voor stap de functionaliteit kunnen uitbreiden terwijl we ondertussen veel ervaringen op doen met de nieuwe zoekmachine en indien nodig aanpassingen kunnen doen.

Eigen afbeeldingen belangrijker

Tenslotte: op dit forum is vaker gevraagd om het gebruik van eigen foto's te stimuleren. We hebben dat nu in de marktplaats gedaan door items met eigen afbeeldingen er uit te laten springen. Daarnaast kun je eenvoudig alleen op items met eigen afbeeldingen selecteren. We zullen dat nog verder stimuleren door, bijvoorbeeld na een filter actie, de items met eigen foto's bovenaan de gevonden resultaten te tonen.

We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Catawiki marktplaats!

Edit: Nog een aanvulling omdat blijkt dat niet iedereen het meteen ziet. In de marktplaats kun je in de zoekbalk helemaal bovenaan de pagina zoeken in het aanbod over de rubrieken heen. Dus als je daar bijvoorbeeld kuifje intikt dan zie je allerlei objecten m.b.t. Kuifje. Je kunt die dan eventueel weer filteren op rubriek.

Dick52 Catalogus beheerder 2,751 berichten

Jammer de kreet Marktplaats, neem aan dat we er nog op mogen schieten!?

wel gebruiksvriendelijk zo op het eerste gezicht

erg goed.

@Dick52,

We hebben goed over de naam nagedacht. We beseffen dat er mensen zijn die er een negatief gevoel bij hebben. Desondanks vonden we het toch de best passende naam omdat het meteen duidelijk maakt wat het is. 

Mooi dat je het gebruiksvriendelijk vindt werken! We kunnen er uiteraard nog een boel aan verbeteren maar zijn zelf ook tevreden over dit begin.

Chilian 241 berichten

Bazaar doet het ook goed in het engelands.

Jammer dat je shops niet kunt sorteren op beoordeling en/of populairiteit. Kan/Komt dat nog?

Verder ziet het er idd goed en overzichtelijk uit. Aanwinst als je het mij vraagt.

@ Chillian,

Dankjewel.

Het sorteren van shops op die criteria is wel een interessante feature. Gaan we nog mee aan de slag. Bazaar hebben we ook getest (in het nederlands dan) maar blijkt toch minder duidelijk.

Dan heb ik nog een vraag is misschien niet helemaal op zijn plaats maar als ik  1331659 oproep ik wilde het beter bekijken en ik bekijk dan de scans heb ik ineens en eigenlijk ben ik daar heel blij mee 4 scans welke ik kan bekijken

ik krijg namelijk ook het eigen exemplaar te zien mits in Vossink selecteer die andere drie lukt niet terwijl ik bij mijn exemplaren 3  scans heb toegevoegd.

ik heb een idee dat deze singel vandaag door hem is toegevoegd zou zeer mooi zijn

dan kan je inderdaad 5 of wel 6 scans toevoegen 

ik heb een idee dat het door (marktplaaaaaatssst) komt  kan er niet aan wennen

@Dick52, Dat is een afbeelding van het eigen exemplaar van Vossinix. Die eigen afbeeldingen zag je altijd al staan boven de catalogusafbeeldingen. Wel alleen als er eigen afbeeldingen zijn natuurlijk.

nee dat bedoel ik niet als je het item opent en je klikt dan vossink aan selecteer je en je klikt dan op de scan van het item krijg je de mogelijkheid van 4 scans afbeeldingen maar probeer ik nu mijn eigen exemplaar dus Dick 52 dan heb ik er maar 3 en bij vossink 4 ????

Afbeelding 1 van de 4 Volgende >

dit staat er boven als ik de eerst scan vergroot. en bij mij niet, vreemd maar wel nuttig. 

@Dick52,

Je hebt gelijk. Als je in iemand anders zijn verzameling kijkt en daar op een eigen afbeelding klikt dan kun je doorklikken naar de catalogus afbeeldingen. Wat verwarrend. Dit kleine bugje gaan we nog oplossen.

Zo te zien heeft Vossinix dit item trouwens net uit zijn verzameling gehaald want het staat niet meer in het lijstje bij het door jou genoemde item.

eric-t Catalogus beheerder 516 berichten Allemaal prima zo'n commercieel hoekje. Betekent dit dat het al dan niet in de shop staan van een item wat minder prominent (lees: derde plek ipv eerste plek) vermeld gaat worden bij de items?

Dat klopt!!!

nadat ik zijn naam verbasterd had

maar op mijn verzoek zal hij dit als nieuw item toevoegen is een ander uitvoering maar dat terzijde.

ik vondt het niet zo een erg bugje was er eingenlijk blij mee eindelijk meer scans vrij eenvoudig, toch zo een meer scans bugje zou een mooie uitkomst zijn.

Ik probeer tegenwoordig 3 scans bij item en twee ander scans bij eigen exemplaar dus van een nieuw item plaats ik zo 5 scans

is vooral bij vinyl van belang

scan 1 Hoes voorkant

scan 2 achterkant

scan 3 A kant vinyl

eigen exempl

scan 1 (4) hoes voorkant

scan 2 (5) B kant vinyl

scan 3 (6) poster,binnenhoes, tekstvel etc

alleen dubbel lp blijft te weinig scans over

voordeel je kan alles goed controleren

@ Rene

Je hebt gelijk. Als je in iemand anders zijn verzameling kijkt en daar op een eigen afbeelding klikt dan kun je doorklikken naar de catalogus afbeeldingen.Wat verwarrend. Dit kleine bugje gaan we nog oplossen.

ik klikte op de scan van het item!

dus als iemand het item geplaatst heeft en het ook in eigenverzameling heeft staan kan je direct meerdere scans zien prima

@ Dick52, Je kunt ook met deze bug nog steeds maar 3 eigen afbeeldingen zien hoor, de andere afbeeldingen (na de 3e) zijn dus de afbeeldingen uit de catalogus.

@ eric-t, We hebben geen plannen dat te veranderen. Het bekijken van het aanbod wordt nu meer aangeklikt dan het bekijken van de verzamelaars die het in hun collectie hebben. Niet alleen omdat het bovenaan staat denk ik maar die mogelijke invloed heb ik eerlijk gezegd nog niet onderzocht. 

@ Rene, dat klopt!

maar neem dit voorbeeld 1661707 als je bij het reviewen direkt ook alle scans van invoerder kan zien heb je de juiste informatie en dat is een groot pluspunt.

hoewel we nu wel van het onderwerp zijn afgedwaald! nieuw item openen? hoewel welke rubriek wil > dan 3 scans?

deblouw Catalogus beheerder 170 berichten

goede verbetering!

wat ik nog een mooie toevoeging zou vinden is het zoeken in een bepaalde straal km van je woonplaats. en dat je dan bij het toevoegen van items aan je shop kan aangeven of het voor de koper mogelijk is om op te halen. Ik vind het zelf leuker om te kopen van iemand uit de buurt, natuurlijk ook omdat ik dan de verzendkosten uitspaar. En ik vind dat ook wel goed passen bij Catawiki, om op die manier verzamelaars ook in real life bij elkaar te brengen.   

dit zou het ook mogelijk maken om meer te doen met 'ruilen', iets wat toch ook bij het verzamelen hoort. ik zou het ook leuk vinden als ik zou kunnen zien welke verzamelaars er nog meer in mijn buurt wonen (als ze in hun profiel hebben aangegeven dat ze dat willen laten zien) en dat ik dan contact kan opnemen, bijv. om te ruilen. 

nog een usability puntje: als ik iets heb toegevoegd aan mijn winkelmandje, kan ik dat alleen zien wanneer ik in de desbetreffende rubriek ben. Als ik elders op de site rondklik ben ik mijn mandje kwijt. Het zou handig zijn wanneer dat mandje dan ergens bovenin te zien blijft.

puurveensboeken 1,179 berichten

de zoek functie kan nog beter volgens mij

als ik bij arendsoog 55 in tik kom bij een sticker uit

de bedoeling was het boek

Jilles Catalogus beheerder 2,042 berichten

@puurveen: Wellicht kom je wel goed als je: "Arendsoog en het frame-komplot" invoert als zoekopdracht.

@ jilles

heb ik nog niet geprobeert 

maar zelfs ik als redelijk fervent arendsoog handelaar

en toch ook wel een kenner van de bovenste 10 al heb je altijd baas boven baas

weet niet alle titels uit mijn hoofd laat staan de gewone consument

Jilles Catalogus beheerder 2,042 berichten

Maar die kan je - net als ik - gewoon opzoeken in Catawiki. Ik heb alleen de "Kresse"-arendsogen, maar vraag me niet naar de titels!!

daar hebben we de arendsoog site voor

www.arendsoog.info

dat is de verzamelaars site

of pak gewoon een boek uit de kast wil ook wel helpen natuurlijk

oki-doki Catalogus beheerder 196 berichten

Nieuw! marktplaats, super!!

Ik vind het erg mooi gemaakt en duidelijke functies voor zoeken etc.

Het inspireert mij in ieder geval om fotos te gaan maken om een mooi winkeltje te creeeren.

Good job guys, keep it up!!

de zoek functie is nog niet ideaal

zocht gisteren oom dagobert

dus tik oom dagobert in + het nr

helaas moest ik eerst oom dagobert intikken dan op zoeken drukken

en dan de serie selecteren

dat is onhandig kan dit anders?

Als je oom dagobert in het zoekveld intikt dan vind je meteen alle oom dagoberts. Een precieze match op het nummer gaat inderdaad nog niet goed. Als je "oom dagobert 55" intikt dan wil je meteen nummer 55 zien. Gaan we naar kijken.

idd specifiek op nr zoeken gaat nog niet

dat is wel zohandig

ik weet wel hoe catawiki werkt maar weet de gewone consument dat ook?

is gewoon onhandig zoals het nu is  kan het  verkoop schelen

dat is ook weer jammer voor jullie aangezien we tegenwoordig comissie betalen

Reageer op onderwerp