We are hiring!

Forum (98614 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Nieuws > Wekelijkse stripveiling

564 berichten

Rene Catawiki Team 3,698 berichten

Na de succesvolle Dagaanbieding starten we een nieuw concept: een wekelijkse Stripveiling. Ieder weekend kan er geboden worden op zeldzame strips, originele tekeningen en stripcuriosa. De kavels lopen steeds na elkaar af op maandagavond (vanaf 20.00 uur) zodat de veiling goed te volgen is.

Kavels starten vrijwel allemaal op 1 euro en er is geen onzichtbare limiet. Dus iedereen maakt kans op topstukken! De kavels worden voorlopig alleen aangeboden door professionele verkopers zodat de kwaliteit is gewaarborgd. Onze veilingmeester leidt de veiling in goede banen.

De eerste veiling, komend weekend, bevat meteen geweldige kavels: Rikki en Wiske (de eerste Suske en Wiske uit 1946), een originele pagina van Willy Vandersteen, eerste drukken en zeldzame beeldjes van Kuifje, het eerste nummer van Stripschrift met bijdrage van Gerard Reve, de zeldzaamste Dick Bos boekjes, oude Dupuis en Lombard uitgaven etc. Naast "antieke" strips ook kavels met recentere strips van Roodbaard, Donald Duck, Don Lawrence etc.

Let op: biedingen zijn bindend en niet vrijblijvend. Om te kunnen bieden dien je eerst je adresgegevens in te vullen. Als vlak voor de sluitingstijd van een kavel wordt geboden dan wordt deze verlengd zodat niet de snelste maar de hoogste bieder wint.

Het is de bedoeling in de toekomst ook dergelijke veilingen te houden voor bijzondere objecten in andere rubrieken.

De Nederlandse politicus Alexander Pechtold opent de veiling "virtueel" met een kavel uit zijn privé-collectie!

Bekijk nu de kavels van de veiling van komend weekend

Swagman 151 berichten

Willen jullie dan wel zorgdragen voor de JUISTE informatie over een album. Heb net de veilingmeester gemaild.

Aangezien kavel nr. 12 NIET de luxe versie is van Poesje is dood! Aangeboden wordt nl. de normale hc van Stripwinkel Alex.

Zie de verschillen; 965939 & 968501; weet niet wie verantwoordelijk hiervoor is, maar het is dus een foutje.

Wel een schitterend idee!!

Veilingmeester Catawiki Team 454 berichten

Willen jullie dan wel zorgdragen voor de JUISTE informatie over een album. Heb net de veilingmeester gemaild.

Bedankt voor de tip, wordt momenteel onderzocht en zal aangepast worden.

Zwendel 1,579 berichten

Als vlak voor de sluitingstijd van een kavel wordt geboden dan wordt deze verlengd zodat niet de snelste maar de hoogste bieder wint.

Dat wordt leuk, dat is het systeem van Ibazar. Heb zo eens tot 2 uur 's nachts zitten bieden op een veiling die om 23u afliep ;-)

Collectioneur Moderator 1,028 berichten

[Edit]

Zwendel 1,579 berichten

De tijdslimiet was ook 5 minuten, niet 1 minuut. Heb al eens gegeken. Er zitten heel wat mooie kavels tussen.

Dat wordt leuk, dat is het systeem van Ibazar. Heb zo eens tot 2 uur 's nachts zitten bieden op een veiling die om 23u afliep ;-)

Dat zou leuk zijn, want dat zou betekenen dat er zeer veel belangstelling is voor die kavel!!
Door het ingebouwde systeem van oplopende minimale biedstappen zal het doorbieden echt niet zeer lang doorgaan:-)

Zwendel 1,579 berichten

Time warp tgv edit ;-)

Even wennen aan de rolverdeling;-)

Boekenmagazijn 3,139 berichten

De uitleg is wel erg summier.

Hoe werkt de veiling?

1. Plaats een bod

Wat gebeurt er als ik 100 euro bied wanneer het hoogste bod op 1 euro staat. Wordt mijn bod van 100 euro dan meteen het nieuwe hoogste bod?

En waar vind ik meer informatie over die 

oplopende minimale biedstappen

?

Als vlak voor de sluitingstijd van een kavel wordt geboden dan wordt deze verlengd zodat niet de snelste maar de hoogste bieder wint.

Kun je een voorbeeld noemen van een veiling waarbij niet de hoogste bieder wint?

@boekenmagazijn, de veilingvoorwaarden hadden al live moeten zijn maar hier is iets mis gegaan. Morgenochtend zijn ze er, met alle info, ook over de biedstappen.

Als je 100 euro biedt terwijl het vorige bod op 1 euro staat, dan is jouw 100 euro inderdaad het hoogste bod.

Kun je een voorbeeld noemen van een veiling waarbij 

:-)

Ik bedoelde waar degene die het meeste wil bieden ook echt kan winnen en niet iemand die in de laatste seconden net biedt waardoor je er niet handmatig niet meer overheen kunt bieden.

Ik weet wel dat je doelt op de misvatting die veel mensen hebben dat op eBay het laatste bod altijd wint. Dat is niet zo. De enigen die een eBay-veiling "verliezen" zijn mensen die hun maximumprijs laten bepalen door hoeveel anderen bieden. Ik ben bang dat jullie systeem voor die mensen net zo frustrerend is.

P.S. Ik had het al eerder gemerkt, er schijnt iets mis te gaan met het citeren van teksten waar cursieve of vette woorden in staan.

Uh, je bedoelt dat het ook mogelijk is om altijd uit je zelf je maximumprijs ruim van te voren te bieden? Dat is een oplossing maar die is in veel gevallen wel onnodig kostbaar lijkt me.

Ik zag dat ook al dat kopieren van cursieve teksten. Was dat eerder geen probleem en is dat net ontstaan voor zover je weet?

Dick52 Catalogus beheerder 2,751 berichten ik neem aan dat het winnende bod ook de nieuwe catalogusprijs wordt en de afgeleiden hiervan!

Ik ben het probleem voor het eerst afgelopen zaterdag net na middernacht (zondag dus) tegengekomen.

Op eBay win je een veiling altijd met 1 bodverhoging meer dan de prijs die de onderliggende bieder bood, ongeacht hoeveel hoger het maximumbod was dat je hebt ingevoerd. Zelfs iemand die in de laatste seconde biedt kan niet winnen van een hoger maximumbod dat een week eerder is geplaatst. Maar dat allemaal terzijde. We zullen zien hoe het hier werkt.

Ik heb dat probleem uitgezet bij een programmeur.

Dat maximumbod op eBay is dan een proces dat voor jou gaat meebieden tot je het hoogste bod hebt of tot je maximum is overboden? Dat willen wij ook nog toevoegen, handig voor als je niet zelf bij de afloop van de veiling kunt zijn.

Collectioneur Moderator 1,028 berichten

ik neem aan dat het winnende bod ook de nieuwe catalogusprijs wordt en de afgeleiden hiervan!

Je stelt het zo nadrukkelijk, dus vermoedelijk is er volgens jou ergens iets structureel mis met de catalogusprijzen van strips.
Kun je aangeven waar dit is, dan zullen we direct onderzoeken. Beter is nog om een prijssuggestie te doen voor die items die verkeerd geprijst zijn.

Uh, je bedoelt dat het ook mogelijk is om altijd uit je zelf je maximumprijs ruim van te voren te bieden? Dat is een oplossing maar die is in veel gevallen wel onnodig kostbaar lijkt me.

Als ik toch een minpuntje van het Catawiki-veilingsysteem mag aanstippen:
Omdat ieder bod meteen "live" gaat en bieders dus zullen proberen anderen steeds met de minimale bodverhoging te overbieden, zal iedereen die echt geïnteresseerd is in een kavel ervoor zorgen dat hij/zij aanwezig is op het moment dat de veiling afloopt. (En Zwendel refereerde al aan de iBazar-toestanden die dan kunnen ontstaan.) Er zijn vast mensen die niet die mogelijkheid hebben (ongeacht of het zondagmiddag, maandagavond of dinsdagochtend is). Het zijn nu nog Nederlands georiënteerde aanbiedingen, maar denk ook eens aan bv. bieders in Amerika.
Wie niet tot het einde kan wachten is dus genoodzaakt om inderdaad ruim van te voren zijn maximumbod te plaatsen. Met de kans dat dat onnodig duur uitvalt.

Edit: ik had je reactie nog niet gezien. Een bod bij eBay is altijd een autobod. Het systeem biedt dus inderdaad voor je verder, indien nodig, tot je opgegeven maximum. Zoals een veilingmeester doet met een schriftelijk bod.

Een autobod optie gaan we dus nog toevoegen. 

Los daarvan denk ik dat het ook gewoon leuk is om de veiling te volgen. Omdat alle kavels na elkaar aflopen kan dat ook goed. Wie weet blijft zo'n originele Vandersteen op 1 euro staan en daar moet je dan natuurlijk wel bij zijn :-)

Bedenk wel dat een autobod-optie volkomen onverenigbaar is met 

Als je 100 euro biedt terwijl het vorige bod op 1 euro staat, dan is jouw 100 euro inderdaad het hoogste bod.

Waarom? Als je gewoon een bod van 100 euro intikt dan is op dat moment jouw 100 euro toch het hoogste bod? Daar kan een autobieder of handmatige bieder wel weer overheen bieden natuurlijk.

Morits 2,816 berichten

nee, want bij een autobod is de hoogte van het bod niet zichtbaar, alleen het increment is zichtbaar...

huidige bod is €1,- 

mijn bod is €100,-

nieuwe huidige bod €2,- (vooropgesteld dat het increment €1,- is)

nieuw bod €3,- (iemand anders, krijgt de melding dat hij niet de hoogste is, want door het maximum bod van €100, wordt het automatisch verhoogd naar

huidige bod €4,-

Dat snap ik Morits maar boekenmagazijn had het er niet over dat hij een autobod van 100 euro plaatste maar een gewoon bod van 100 euro.

Morits 2,816 berichten

een bod is dan altijd een autobod, je kunt niet kiezen...

Het systeem biedt dus inderdaad voor je verder, indien nodig, tot je opgegeven maximum.

Om maar even een beroemde Nederlander, woonachtig te Barcelona, te parafraseren: Een autobod heeft voordelen, maar vergeet ook de nadelen niet.

Het voordeel van een autobod heb je al beschreven, dat gaan we binnenkort dus ook wel invoeren.
Het nadeel van een geplaatst autobod is dat het daadwerkelijk stopt bij het opgegeven bedrag. Menig gebruiker van een autobod zal pas later de prijs zien waar het voor is weggegaan en zegt (vaak alleen tegen zichzelf): Dat had ik moeten weten, die ene biedstap had er nog wel net bij gekund.

Tevens is het bieden middels autoboden enigszins emotieloos, die stel je ruim van te voren op en je ziet maar.
Met de huidige manier van bieden, benader je veel meer een echte fysieke veiling. Vol met emotie en de adrenaline begint lekker te stromen. Het geeft een lekkere kick indien je echt tegen elkaar aan het bieden bent en dat heb je dus niet met het bieden tegen een emotieloze robot.

een bod is dan altijd een autobod, je kunt niet kiezen...

Bij ons dan wel hoor.

Morits 2,816 berichten

@Rene

als je autobod instelt, kan je niet kiezen, want als ik een autobod doe met een maximum van €100 welke niet zichtbaar is voor een ander, hoe moet een andere bieder dan weten hoe hoog hij moet bieden om over mijn bod heen te gaan? Het is het een of het ander, allebei kan niet.

@veilingmeester

je hebt niet helemaal gelijk als je zegt, goh die ene stap had ik ook nog wel kunnen maken. Je weet namelijk nog steeds niet hoe hoog die andere bieder wel is gegaan. Ik heb ook zoiets gehad met een Zappa lp, bod stond 1 minuut voor afloop op $100, ik wilde deze hebben, bood $300 en moest konstateren dat ik niet de hoogste was, had nog net tijd om $500 te bieden en won het bod op $310, mazzel...

Als ik niet had geboden dan had die ander de lp gehad voor $100 en kan ik ook niet achteraf zeggen, goh als ik $105 had geboden dan had ik 'm gehad, want die andere piegum had dus $300 als hoogste bod...

En, René, wie kiest er dan nog voor om geen autobod te gebruiken, denk je?

Het nadeel van een geplaatst autobod is dat het daadwerkelijk stopt bij het opgegeven bedrag. Menig gebruiker van een autobod zal pas later de prijs zien waar het voor is weggegaan en zegt (vaak alleen tegen zichzelf): Dat had ik moeten weten, die ene biedstap had er nog wel net bij gekund.

Precies, dat soort sukkels. Dat zijn de mensen die zich "vol emotie en adrenaline" laten meeslepen in de kick van een "echte" veiling en achteraf spijt hebben dat ze veel meer hebben betaald dan het hun eigenlijk waard was.

Ik bedenk altijd vantevoren wat ik wil uitgeven. Andere bieders die meer geld hebben dan ik kunnen er altijd zijn, maar ik laat me niet verleiden tot impulsief bieden. 

Morits, als je naar een fysieke veiling toe gaat dan kun je in de zaal zitten en bieden. Soms heeft de veilingmeester vooraf een "autobod" opgekregen van iemand die er niet kan zijn. Dan biedt hij zelf mee namens die autobieder. Dan kun je vanuit de zaal ook gewoon blijven bieden. Waarom zou dat online niet kunnen?

Reageer op onderwerp