We are hiring!

Forum (97969 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Suggesties voor de site > instrukties voor catalogusprijs

16 berichten

Morits 2,809 berichten

Waarom wordt er bij de instruktie voor het invullen van de catalogusprijs (boeken/strips wellicht ook andere rubrieken) niet aangegeven hoe de verhouding tussen de diverse waarden is. Er wordt nagenoeg NOOIT een juiste prijsverhouding ingevuld...bijzonder irritant. Een instruktie toevoegen is zo gepiept

Zwendel 1,579 berichten

Omdat de juiste prijsverhouding, laat staan de juiste prijs niet bestaat?

De Catawiki prijzen zijn vage schattingen moet iedereen beseffen. Zij duiden aan of een item zeldzaam is of niet. De juiste prijs wordt bij de verkoop bepaald.

En voor de verhouding, daar zijn interne regels voor, maar die zijn enkel voor recente strips. Bij een antieke strip is een nieuwstaat oneindig (nou ja) veel meer waard dan een exemplaar met tekortkomingen.

Zou het trouwens geen goed idee zijn om het aantal staten te verminderen want die worden toch te pas en te onpas door mekaar gehaald.

- nieuwstaat

- goede staat

- slechte staat

volstaat.

Morits 2,809 berichten

ik heb het niet over prijzen, maar over prijsverhoudingen

Zwendel 1,579 berichten

Ik ook.

puurveensboeken 1,178 berichten

ik vind de staat keuzes nu perfect dat mensen niet kunnen lezen kan ik niet helpen

Morits 2,809 berichten

er staat alleen geen verhouding tussen de prijs voor nieuw/goed/redelijk aangegeven, dus mensen vullen bijvoorbeeld in 20/15/10, terwijl het 20/10/5 moet zijn...dit is irritant want moeten dan aangepast worden waar dat niet nodig had moeten zijn. Vroeger had je het tooltje dat de prijs zelf aanpast als je alleen de nieuwstaatwaarde invult. Kan eigenlijk net zo goed weer ingevoerd worden...

puurveensboeken 1,178 berichten

leuke theorie morrits

maar wie zegt dat het 20/10/5 moet zijn ??

zoveel wensen zoveel meningen het is maar een catalogus prijs

Morits 2,809 berichten

nou heel simpel, dat is al sinds jaar en dag zo afgesproken

Kijk maar bij de prijsstelling bij strips

Theoak 173 berichten

20 - 10 - 5 klopt echter vaker totaal niet dan wel. Zeker voor antiquarische strips is de verhouding tussen (bijna) nieuwstaat en redelijke staat eerder 20 dan 4.

DanielVandePutt 17 berichten

Die prijsbepalingen in de catalogus blijken toch een gevoelig onderwerp te zijn.

Ik heb een voorstelletje van berekening uitgewerkt wat misschien zou kunnen gehanteerd worden

Naar mijn bescheiden mening wordt een catalogus opgemaakt voor een gans jaar (met vermelding van het jaartal b.v. catalogus CATAWIKI Strips 2015).

Een catalogusprijs kan berekend worden aan de hand van verschillende criteria indien er geen andere "officiele" catalogi bestaan (zie b.v. postzegels).

Bij CATAWIKI wordt bij het inbrengen van een artikel door een verzamelaar/bezitter doorgaans door de invoerder een catalogprijs ingevuld.

Voor CATAWIKI zou men eventueel volgende criteria kunnen hanteren voor het bepalen van de catalogusprijs:

1)  De invoerder vult in wat hij graag zou krijgen voor het artikel (meestal het hoogste bedrag).

2)  De invoerder vult in wat volgens hem de waarde is van het artikel (doorgaans lager dan 1).

3)  De invoerder vult in wat hij zelf bereid is te betalen voor dit artikel (doorgaans nog lager dan 2).

Het gemiddelde van 1+2+3 = a)

4)  CATAWIKI berekent  de gemiddelde prijs van het aanbod van dit artikel in al de shops in het afgelopen referentiejaar (zie verder) = b).

5)  CATAWIKI  berekent de gemiddelde prijs dat dit artikel behaalt heeft op de verschillende veilingen tijdens het afgelopen referentiejaar (zie verder) = c)

Men neemt de gemiddelde prijs van a + b + c.

Ik geef een voorbeeld:

1)  100 €

2)  65 €

3)  40 €

4)  75 €

5)  58 €

a)  = 205 / 3 = 68,33

b)  = 75

c)  = 58

Het gemiddelde van deze prijzen wordt dan (68,33 + 75 + 58) gedeeld door 3 = 67,11 €

De periode (referentiejaar) voor de berekening loopt b.v. van 01 oktober 2013 tot 30 september 2014.

De bekomen resultaten gelden vanaf 01 januari 2015.

Ik ben mij ervan bewust dat het een enorm werk is om iets dergelijks op poten te zetten, maar met enkele goede programmeurs kan dit waarschijnlijk geautomatiseerd worden.

Bijkomende vereiste is natuurlijk dat er een degelijk performante computer nodig is om al deze berekeningen uit te voeren, deze moeten niet permanent gebeuren, ze kunnen b.v. uitgevoerd worden in de periode tussen het einde van het referentiejaar en de publicatie van de catalogus en voor elke rubriek afzonderlijk.

metalfigures 538 berichten

Ik weet al wat Rene met sinterklaas wil hebben ;-)

wimrottiers 20 berichten

Waarom duurt het zolang vooraleer iets bekeken wordt door veilingmeesters...ps gaat over strips... 

Al 2weken aan het wachten..geen respons en veiling na veiling passeert de revue

Veilingmeester Catawiki Team 454 berichten

@wimrotters
Waarom duurt het zolang vooraleer iets bekeken wordt door veilingmeesters...ps gaat over strips... 

Enigszins buiten dit topic. Sommige veilingen zijn dermate populair dat er zeer veel wordt aangeboden. Hierdoor ontstaat er achterstand in het verwerken van aangeboden kavels. We zijn bezig om de doorlooptijden van kavels te verbeteren, maar dit neemt enige tijd.

delasol73 49 berichten

Ietwat buiten dit topic, maar wel een antwoord op Zwendel: (Helemaal terzijde...ik zie niet hoe je zulke aparte grijze kader maakt van iemand anders tekst...)

@Zwendel: "Zou het trouwens geen goed idee zijn om het aantal staten te verminderen want die worden toch te pas en te onpas door mekaar gehaald.

- nieuwstaat

- goede staat

- slechte staat"

Dit lijkt me toch echt geen goed idee. Een strip in Nieuwstaat is alsof je hem uit de winkel haalt. Das duidelijk, niet?

Goede staat is een gebruikte staat...

Bijna nieuwstaat... ik loop met mijn strip uit de winkel en stoot met mijn zakje tegen de deur. Er zit een heel klein kreukje in....

Dat mensen zulke dingen misbruiken ga je niet veranderen met het simpelder te maken. Mensen rijden ook door het rode licht en zeggen dan dat het oranje was. Vanaf morgen enkel groen en rood?

Ik persoonlijk koop graag de strips in "Bijna nieuwstaat"....

Succo 1,053 berichten

Ietwat buiten dit topic, maar wel een antwoord op Zwendel: (Helemaal terzijde...ik zie niet hoe je zulke aparte grijze kader maakt van iemand anders tekst...)

Kopier de tekst en klik boven citaatblok aan (dubbele komma) en plakken die handel

Autominologist 176 berichten

Definitie van staat begrijp ik, maar waarom is WAARDE nu zo belangrijk.

het blijft altijd mosterd na de maaltijd.

Reageer op onderwerp