Welcome back! Whilst you were away we added the functionality to view auctions and bid in pounds.

We are hiring!

Forum (95155 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Suggesties voor de site > forum-archeologie en bodemvondsten

8 berichten

TjifTjaf 3 berichten

LS, 

Het kan zijn dat ik niet goed heb gekeken maar ik kan hier nergens een  categorie en /of forum vinden met als onderwerp archeologie en bodemvondsten.

Kan iemand mij helpen?

Mvrgr John

Arco Catalogus manager 8,515 berichten

Voor fossielen en zo hebben we een naturaliarubriek, maar daar houdt het dan wel mee op, denk ik. Bodemvondsten kan van alles zijn. Heb je wellicht voorbeelden? Ik ben geen kenner van die materie.

Ted Moderator 941 berichten

Er zijn wat bodemvondsten ingevoerd in de rubriek Overig. 

TjifTjaf 3 berichten

Over het algemeen zijn bodemvondsten - vondsten van detectoramateurs en dit zijn dan ook vaak- munten, fibula's, gespen, knopen, sieraden etc.

Met archeologie heeft dit niet zo heel veel te maken maar de vondsten zelf hebben wel vaak een link met geschiedenis en archeologie.

Mvrgr John Hoeksma

Voor Catawiki is 'bodemvondst' een nogal vreemde eend. Wij rubriceren op voorwerp. Gevonden munten horen dus bijvoorbeeld in de rubriek Munten thuis. 

Collectioneur Moderator 970 berichten

De soort "Bodemvondst" is m.i. niet geschikt voor de catalogus.
Het maakt voor bijvoorbeeld een Gesp toch niet uit of dit gevonden is in de bodem of in een oude schuur?

Beter zou zijn om het veld Soort hier te gebruiken voor een nadere specificatie van de Gesp. Bijvoorbeeld met of zonder embleem, etc.

TjifTjaf 3 berichten

Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. 

Het gaat hier om de link tussen archeologie en bodemvondsten. In die zin maakt het wel degelijk uit of de gesp een bodemvondst of een schuurvondst is; een archeoloog gaat niet op zoek naar gespen in een oude schuur maar vindt de voorwerpen in de grond. Een gesp in de schuur gevonden kan indien hij oud is onder antiek worden geplaatst lijkt mij.

En mijn vraag had eigenlijk betrekking op het forum van Catawiki. Als ik archeologie en natuurlijke historie klik zie ik een kopje archeologie en bodemvondsten staan.

Wat we proberen te zeggen, is dat de vindplaats voor ons als catalogus niet uitmaakt. Wij rubriceren op voorwerp, niet op oorsprong/vindplaats. Voor mensen die hun bodemvondsten bij elkaar willen zien is de catalogus dus niet je van het.

Reageer op onderwerp