We are hiring!

Forum (97992 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Strips algemeen > verzendkosten (Afgesloten)

115 berichten

Mac21 50 berichten

Hallo,

Ik weet niet zeker of ik dit op het juiste forum plaats,  maar omdat ik alleen strips koop heb ik het hier geplaatst. 

Ik heb de afgelopen periode een aantal aankopen gedaan,  in shops, via veilingen en dagaanbiedingen van catawiki. Ik laat ze opsturen en meestal worden er verzenkosten of portokosten in rekening gebracht. Geen enkel probleem.

Ik heb wel een paar keer verzendkosten of portokosten betaald voor een pakje, zeg maar tussen 7 en 9 euro, terwijl ik het boek als brievenbuspost heb ontvangen. Zo ook vandaag. Ik heb de speciale catawiki uitgave van Franka op 2 mei als dagaanbieding gekocht, voor 69 euro plus 7 euro portokosten. Die heb ik vandaag als brievenbus post ontvangen, verzendkosten 3,84 euro.  nu kan het natuurlijk zijn dat ze dik 3 euro verpakkingskosten rekenen. Maar toch vind ik het een beetje raar. Het is best een duur boek, ik betaal zo'n beetje 10% aan portokosten en het gaat gewoon met de post mee. Ik krijg het idee dat men ook op de verzendkosten wil verdienen. Ik ben echt niet te beroerd om verzend- en verpakkingskosten te betalen,  maar een verkoper verdient het geld met het boek, niet met bijkomende kosten.

Of ben ik nu kinderachtig?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

M.vr.gr. Marco

Een aanvulling: Ik heb het boek net uit de verpakking gehaald en er zitten allemaal kreuken in de stofomslag, nogal balen dus! Naar mijn idee komt dat omdat het boek als brievenbuspost is verzonden. Wordt vervolgd!

Theoak 173 berichten

Ik zou vragen om een nieuw exemplaar.

Jacobswart Catawiki Team 28 berichten

Dag Marco,

Ik neem even via de mail contact met je op. Dan kunnen we het verder uitzoeken.

Groeten Jacob

paulcoret 541 berichten

Marco, ik ben het met je eens. 7 euro dient gewoon een track en trace pakket verzending te zijn. Vooral bij de dagaanbieding van catawiki is het genant. Hetzelfde had ik met de speciale 2000 uitgave waar de verkoper dezelfde truc uithaalde. 3 euro lijkt weinig, maar 50x is toch een aardig bedrag. Zielig gedrag.

pegag Catalogus beheerder 2,137 berichten

Wat die Franka betreft, zojuist uitgepakt en bij mij is de stofomslag in orde. Maar er zijn wel twee pagina's aan elkaar geplakt. Dus ook mijn exemplaar is beschadigd. 

puurveensboeken 1,178 berichten

3,84 is brieven bus pakje dat is nieuw 

ook met track trace maar word niet gescant bij aflevering 

alleen bij postkantoor

verder moet gewoon ea goed verpakt worden

dit is al vaker tespraken gekomen

paulcoret 541 berichten

Rechtvaardigt nog steeds niet 7 euro verzendkosten. Tenzij er een gouden lint om zat. 

Mac21 50 berichten Nee hoor, gewoon een kartonnetje en bubbel folie.

paulcoret 541 berichten

Als het een kant en klare kartonnen envelop is dan is een euro gerechtvaardigd. Als het zelf gefabriceerd is van restkarton is het 0. Die ontvang ik zelf ook en verzend ik, maar reken daar niks voor. Hergebruik vaak.

lordernie 796 berichten

Volgens de voorwaarden van Catwiki mag een verkoper maximum 1.5€ bij de port voegen voor verpakking.

Normaal vraag ik het te veel betaalde terug en geef ik neutraal of negatief advies (naargelang het teveel) als de verkoper niks terug betaald. Maar er gaat nogal veel tijd verloren om de verkoper er op te wijzen dat hij te veel heeft aangerekend.

Heb nu laatst een aantal berichten gestuurd om een te veel (3.80) terug te krijgen en bij mijn laatste bericht  vermelde ik duidelijk :

1° Catawiki reglement zegt duidelijk dat je niets mag verdienen aan verzending.

Ziehier het uiteindelijk antwoord van de verkoper:

Ik verkoop niet op de zelfde manier als jij, ik hou het meer persoonlijk.
Toch bedankt voor jou uitleg!!

Zal ik nu negatieve feedback geven??

Mac21 50 berichten Sjaa, ik ben geneigd om te zeggen van wel. Maar die regel kende ik nog niet. Franka uitgeverij heeft het over 7 euro porto. Dan is het helemaal vreemd dat ze zelf maar 3,84 euro aan porto betalen.

paulcoret 541 berichten

De markt is slecht en op die manier probeert men nog een paar kruimels bij te verdienen. Kennelijk worden er ook nog beschadigde exemplaren verzonden. Lekkere reclame voor catawiki

Mac21 50 berichten Even voor de goede orde, ik denk dat ze geen beschadigd boek hebben verzonden. Ik denk dat het bij de post is beschadigd. En als je dan rekent dan het met brievenbuspost is verzonden, en dat ze daarvoor 7 euro vragen. ..

artdecorations 414 berichten

Ik heb ongeveer een 3 kwart jaar geleden begrepen van Marco dat ze met iets bezig waren, waardoor invoer van verzendkosten wat eenduidiger zou worden.

Zelf vind ik de verzendprofielen zoals Etsy ze hanteert erg gebruikelijksvriendelijk. 

Je maakt bij Etsy eenmalig de verzendprofielen aan en bij de volgende shopitems of veilingkavels is het een kwestie van een dropdown menu en kost verwerking enkele seconden.

Van mij mag er trouwens best een richtlijn komen, dat men correcte verzendkosten dient te hanteren en niet probeert nog wat euro's te pakken door de verzendkosten te manipuleren.

Wat helpt is zowel een klacht bij de veilingmeester als bij de aanbieder in te dienen. Indien je persisteert in het terug vragen van de teveel betaalde verzendkosten, heeft dat meestal wel resultaat.  indien aanbieder daar niet op in gaat en bemiddeling van veilingmeester niet helpt, kun je een flinke negatieve feedback geven. Dat schrikt voor een volgende keer wel af. Want negatieve feedback heeft direct invloed op de inkomsten.

pegag Catalogus beheerder 2,137 berichten

Even voor de goede orde, ik denk dat ze geen beschadigd boek hebben verzonden. Ik denk dat het bij de post is beschadigd. En als je dan rekent dan het met brievenbuspost is verzonden, en dat ze daarvoor 7 euro vragen. ..

De verpakking was adequaat, bubbeltjesfolie plus kartonnen doos. Tenzij de bezorger ermee heeft lopen voetballen is dat boek echt niet tijdens het transport beschadigd.

Ik heb al diverse malen op deze wijze verpakte boeken van deze aanbieder ontvangen. Altijd prima in orde.

En nu zijn er al minimaal twee exemplaren waar iets mee is. Ik weet bijna zeker dat er bij de drukker en\of inpakker dingen niet goed zijn gegaan.

@Pedag 

Indien  een item beschadigt is tijdens verzending is dat per definitie altijd de schuld van de verzender.

Je dient zelfs glas zodanig in te pakken dat indien een pakket valt, de inhoud onbeschadigd blijft.

een koper betaalt sec voor de verzendkosten. Indien er ook verpakkingskosten worden gerekend dient dat in de algemene voorwaarden te staan.

Zo niet: Geld terug vragen ! Of vraag advies aan de consumentenbond. Die hebben vaker met dit soort praktijken te maken. 
Dan is het zo geregeld.

Zwendel 1,579 berichten

Ik heb eigenlijk liever dat mijn strips in gerecycleerd karton verpakt worden dan in die enveloppes van de post. Bij die laatste moet je altijd een hoop karton of liever nog een plank bijsteken of ze worden geplooid.

Ook altijd plastic errond voor de regen.

Ik begrijp al dat gezeur over verzendingskosten niet. Ik betaal met plezier wat euros meer als de verkoper de moeite doet om secuur te verpakken.

Slecht verpakken of beschadigde items verkopen is natuurlijk een andere zaak.

@Zwendel

Indien je lange termijn denkt, kun je ook zorgvuldig verpakken en toch de reguliere verzendkosten rekenen. Dat heet in goed Nederlands:  "s e r v i c e".  

Mac21 50 berichten

@zwendel

Zoals ik al in mijn eerdere berichten aan heb gegeven, heb ik er geen problemen mee om verzendkosten te betalen. Ik wil wel waar voor mijn geld. Een verkoper mag best goed verdienen aan het verkopen van een boek. Verdienen aan de in rekening gebrachte verzendkosten vind ik niet nodig,  zeker als ik daardoor een beschadigd boek ontvang. 

@artdecorations

Ikheb zowel de verkoper als catawiki gemaild. Catawiki heeft het meteen opgepakt, waarvoor mijn complimenten! Het boek is als dagaanbieding gekocht, dus geen feedback te geven.

lordernie 796 berichten

zie hier nog een antwoord dat ik van Tammo heb gekregen:

We werken wel aan een maximalisering van de verzendkosten. Er zitten echter door de internationalisering zeer veel haken en ogen aan een dergelijk systeem. Het heeft zeker onze aandacht.

matje 20 berichten

Hallo allemaal.

Viel me meteen op toen ik de eerste Franka (gangsterfilm) binnenkreeg.

3 euro (toen nog) verzendkosten op de kartonnen verpakking. 7 euro betaald.

Overigens wel een goede verpakking en geen beschadigde strip ontvangen.

Ben na een tijdje gestopt met het bestellen van deze producten omdat ik het niet netjes vind van de aanbieder.

Dacht ook ergens gehoord te hebben dat commerciele aanbieders verpakkingskosten kunnen aftrekken van de belasting. Maar rectifeer me maar als ik het mis heb dan mag deze laatste regel als niet gelezen worden beschouwd.

Mac21 50 berichten Ook Henk Kuijpers heeft me inmiddels gemaild over de gekreukte stofomslag en een voorstel gedaan om dat op te lossen. Wat mij betreft is dat afgedaan.

Athena13 4 berichten

ik koop nu wel geen strips maar toch wou ik hier ff op reageren als verkoper,ik vind als je 7€  portokosten betaald dan moeten ze die idd ook zo versturen.

ten eerste je hebt een track & trace nr en ten 2de je bent zeker dat je kavel voorzichtig behandeld word en ten 3de je bent verzekerd tot 500€ indien verloren.

wat verpakking de dozen gaan van 1,60€ tot 2,50€.

dit staat duidelijk vermeld bij Bpost (ik werk toch met deze) http://www.bpost.be/nl

Mvg Lins

paulcoret 541 berichten

Er is ook een voorbeeld hoe het wel kan. Bestelling bij de don lawrence shop, groot formaat album (dus pakketpost) voor 1.95 in superverpakking. Ook bij meerdere albums. Via postnl Vraag me niet hoe het kan

lordernie 796 berichten

In mijn shop werk ik met een systeem :

werkelijk betaalde kost + 1.50€, maar als de koper met bankoverschrijving betaald mag hij 1 € aftrekken.

Dit doe ik om paypall-betalers een deel van de paypallkosten te laten betalen

Sinbad-de-Zeema 1,901 berichten

@Artdecorations

Indien  een item beschadigt is tijdens verzending is dat per definitie altijd de schuld van de verzender.

Niet de schuld maar de aansprakelijkheid van de verzender, het is (meestal) de schuld van de vervoerder, maar jij als ontvanger hebt hier verder niets mee te maken.

Vervolgens kan de verzender de vervoeder aansprakelijk stellen maar dit heeft niets te maken tussen jouw en de verzender

Jij de ontvanger bent nooit verzekerd (uitgezonderd de Incomterms Ex-Works maar dat wordt niet gebruikt door particulieren)

Nationaal recht (Burgerlijk wetboek en AVC (Algemene vervoers condities), Europees recht (AVC) en mondiaal recht (Verdag van Montreal en het Haage verdag) is hier klip en klaar duidelijk in, als jij iets besteld en ze sturen het op dat is de transactie jij betaald 15 Euro, hij levert een stripboek zoals is afgesproken, en als dat een heel stripboek is en de verkoper huurt een 3de partij in (B.v. Post NL of DHL) doet in de overeenkomst niet ter zaken, de verkoper heeft met je afgesproken dat hij je een heel stripboek zou leveren, dus moet hij dat nakomen, de verkoper moet dan maar met Post NL zijn schade regelen, maar jij bent hier niet verantwoordelijk voor, de verkoper mag jouw ook nooit de keuze geven verzekerd of niet verzekerd verzonden, (kies in zo'n geval voor niet-verzekerd want de verkoper/verzender blijft verantwoordelijk) hij moet die keuze maken en als hij het niet aandurft moet hij hem maar standaard in de verzendkosten vermelden.

Dus verzendkosten 7 euro (en dan doe je het verzekerd, maar deze vermelding heeft geen meerwaarde voor de ontvanger)

Maar dus niet :verzendkosten 3,50 verzekerd verzonden 7 euro (waarmee hij suggereert dat eventuele beschadegingen bij niet verzekerd voor rekening ontvanger zijn)

De reclamekreet ''verzekerd verzonden'' is complete misleiding, voor jouw als ontvanger is het compleet worst of de verzender wel dan niet is verzekerd, het is immers zijn eigen verantwoordelijkheid nooit en te nimmer die van de ontvanger (nogmaals enkel contracuele uitzondering in het bedrijfsleven die niet gelden voor particulieren uitgezonderd)

baronselderie-5 1,013 berichten

nana

ik weet E.U recht enz voordat je daar doorheen bent kun je voor de proces kosten misschien wel de Matla verzameling kopen :-)

Kauf von einem privaten Verkäufer

Nach der allgemeinen Regelung des Bürgerlichen Gesetzbuches (BGB) trägt grundsätzlich der Käufer das Risiko des Verlusts und der Beschädigung der Ware auf dem Transportweg (§ 447 Abs.1 BGB).

Geht der Artikel bei einem Kauf von einem privaten Verkäufer verloren oder wird er beschädigt, können Sie den Kaufpreis nicht zurück verlangen. Sie haben auch keinen Anspruch auf eine erneute Lieferung. Der Versand der Ware geschieht also auf Ihr Risiko.

Etwas anderes gilt nur dann, wenn Sie nachweisen können, dass die Ware nicht ordnungsgemäß verpackt und dadurch beschädigt wurde.

Beim Kauf von einem privaten Verkäufer bietet es sich daher gerade bei höherpreisigen Artikeln an, eine versicherte Versandart zu wählen. Prüfen Sie vor dem Kauf, ob der Verkäufer eine solche Versandart anbietet oder fragen sie vor dem Kauf direkt beim Verkäufer nach. Klären Sie mit dem Verkäufer unbedingt, um welche Art des versicherten Versands es sich handeln soll.

Bei teuren Artikeln empfiehlt sich der Abschluss einer gesonderten Transportversicherung, da die normalen Deckungssummen (z.B. 500,00 EUR bei DHL) nicht ausreichen.

Wurde eine bestimmte Versendungsart vereinbart und weicht der Verkäufer von dieser Vereinbarung ohne dringenden Grund ab, steht Ihnen im Schadensfalle unter Umständen ein Schadensersatzanspruch gegen den Verkäufer zu (§ 447 Abs. 2 BGB). Dieser umfasst den gesamten Schaden, der durch die abweichende Versendungsart entstanden ist (z.B. Kosten einer Ersatzbeschaffung).

Unabhängig von der gewählten Versandart stehen Ihnen unter Umständen (Schadensersatz-)Ansprüche gegen das Transportunternehmen zu (§§ 421, 425 HGB), wenn die Ware auf dem Transportweg verloren geht oder beschädigt wird. Dies gilt in der Regel nur dann, wenn dem Transporteur ein Verschulden nachzuweisen ist. Dies wird in der Praxis allerdings häufig nicht möglich sein.

lordernie 796 berichten

Sommige mensen vragen veel te veel, maar hier een voorbeeld van iemand die waarschijnlijk niet gerekend heeft?

Zo moet het eigenlijk ook niet

Met een autobod kon ik een kavel kopen aan 15€ (meerdere strips) de verkoper vraagt 23 € voor verzending en verpakking.

Bij aankomst van de strips bemerk ik dat verkoper 35.3 € betaald heeft om ze aangetekend op te sturen.

Dus heeft hij 15€ - 2.67€ veilingskosten + 23 € aangerekend - 35.30 € betaald

of welgeteld 0.03 € ontvangen voor 27 strips

(ik heb er wel 51.50 € voor moeten betalen)

Athena13 4 berichten

@lordernie dan zou ik in mijn geval zelf contact opnemen en vragen of ik iets moet bijbetalen kwestie van eerlijkheid en een waardige reputatie te behouden.ik zou me schuldig voelen :\

lordernie 796 berichten

Athena, ik kan me niet echt schuldig voelen om verschillende redenen:

1° Heb lang moeten wachten en herhaaldelijk moeten aandringen omdat er niets werd opgestuurd;

2°Heb dan door tussenkomst van Catawiki, eindelijk het kavel ontvangen na bijna een maand.

3° bij het kavel stond niets van aangetekend verzenden, begrijp daarom ook niet waarom het aangetekend werd gestuurd (misschien omdat het zolan duurde, maar aangetekend gaat niet vlugger)

Heb wel medelijden met verkoper en was alles normaal verlopen, dan zou ik hem wel deels kompenseren. In plaats van neutrale of negatieve feedback, heb ik hem toch possitieve gegeven

Reageer op onderwerp