We are hiring!

Forum (98321 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Strips algemeen > alleen voor stripliefhebbers, NIET voor beheerders

54 berichten

lordernie 796 berichten

En de eersten die dit lezen zullen natuurlijk de beheerders zijn.

De laatste tijd voel ik me als stripliefhebber echt benadeeld door verschillende beheerders.

Die hebben liever dat er computer-nerds bij Catawiki werken!!!!

Een beheerder vraagt om mijn foto's te vervangen (teksten niet zo goed leesbaar), liefst door scans.

Daar de strip te groot is voor mijn vaste scan, doe ik mijn best met een handscan (teksten zeer goed leesbaar, maar strip niet volledig op scan) en daar is onmiddelijk de reactie van een ander beheerder, foto's aanpassen of item wordt verwijderd.

Heb nu zo goed mogelijke foto's gemaakt, maar die zijn niet zo beeldvullend.

Van fotobewerkingsprogramma's heb ik niet het minste benul.

Mijn vraag aan de stripliefhebbers:

Hebben jullie liever dat een strip niet in de catalogus staat omdat de foto's niet 100 % zijn, of mag een strip in de catalogus op voorwaarde dat de foto's niet echt slecht zijn???

015steef500 544 berichten

Als een strip te groot is voor het beschikbare scanapparaat dan maar met goede foto toevoegen aan de catalogus en hopelijk kan een andere verzamelaar dan een scan of betere afbeelding toevoegen

lordernie 796 berichten

Dat is ook mijn mening,  het uit de catalogus gooien levert niets op

Had Matla in de tijd van iedere strip een foto gewild, waar was hij dan gebleven????

015steef500 544 berichten

Zolang de foto maar duidelijk genoeg is voor de beheerder dat hij kan zien dat het een item is dat niet al in de catlogus staat en dus geen doublure lijkt mij dat de beheerders het ook graag in de catalogus zien 

Ted Moderator 1,080 berichten

@Iordernie

Je gaat voorbij aan het feit dat onze beheerders juist stripliefhebbers zijn. Zij dragen in hoge mate bij in het op orde houden van de catalogus. Een stukje kwaliteits beheer is daar onderdeel van. Een foto of scan moet wel echt slecht zijn als zij hem afkeuren.

We willen graag een zo compleet mogelijke catalogus, maar wel een met goede afbeeldingen.

Had Matla in de tijd van iedere strip een foto gewild, waar was hij dan gebleven????

Volgens mij had hij graag alle strips met foto opgenomen. Matla schreef in de inleiding van de 9de editie van zijn stripcatalogus dat hij moest afzien van het gebruik van afbeeldingen bij de stripreeksen, omdat de catalogus anders te dik en dus moeilijk werkbaar werd. 

Dit is een luxe die wij, in onze digitale catalogus, ons wel kunnen permiteren, dus laten we dan ook zorgen dat we goede afbeeldingen bij de strips plaatsen.

lordernie 796 berichten

Ted ik weet alles wat jij zegt, maar dit is hier het punt niet.

Mijn vraag is of stripliefhebbers liever een item in de catalogus hebben met, laat ons zeggen een redelijke foto, of het item niet in de catalogus.

Een foto of scan moet wel echt slecht zijn als zij hem afkeuren.

Dat hangt grotendeels van de beheerder af!!!

Ik ben al een tijdje in pensioen en misschien beef ik te veel???

lordernie 796 berichten

IK heb soms problemen met foto's die beter waren dan

4862469    wat leesbaarheid betreft of

4850955    wat beeldvulling betreft

Zwendel 1,579 berichten

Ted: Je gaat voorbij aan het feit dat onze beheerders juist stripliefhebbers zijn. Zij dragen in hoge mate bij in het op orde houden van de catalogus. Een stukje kwaliteits beheer is daar onderdeel van. Een foto of scan moet wel echt slecht zijn als zij hem afkeuren.

We willen graag een zo compleet mogelijke catalogus, maar wel een met goede afbeeldingen.

De enige correcte reden om een eigen afbeelding af te keuren is omdat ze niet voldoende leesbaar is. Er is nergens een reglement dat zegt dat het artistiek verantwoord of goed gekadreerd moet zijn.

En Lordernie: zolang we je afgekeurde scans niet kunnen zien kunnen we daar niet over oordelen.

Volgens mij had hij graag alle strips met foto opgenomen. Matla schreef in de inleiding van de 9de editie van zijn stripcatalogus dat hij moest afzien van het gebruik van afbeeldingen bij de stripreeksen, omdat de catalogus anders te dik en dus moeilijk werkbaar werd. 

Matla was een grapjas, hij stak bewust niet bestaande albums in zijn catalogus :)

Morits 2,809 berichten

Matla was een grapjas, hij stak bewust niet bestaande albums in zijn catalogus

en waarom denk je dat hij dat deed...

Zwendel 1,579 berichten

en waarom denk je dat hij dat deed...

Morits, wil je nu zeggen dat jullie dat bij Stips ook doen? I am shocked ;)

Jilles Catalogus beheerder 2,044 berichten

Hans Matla had in die tijd alle strips willen hebben.

Ik ben al een tijdje in pensioen en misschien beef ik te veel???

Wellicht is een statief de oplossing. Gebruik ik ook regelmatig. Dat er dan een beetje ruimte naast een boek gefotografeerd wordt is gemakkelijk te verwijderen.

I am shocked

Er zijn nog zat items met grijze fototoestel-vlakjes en geen verzamelaars ....

rikMooren Moderator 1,533 berichten

Dit topic gaat niet over wat Matla allemaal met zijn catalogus heeft beoogd maar welke eisen er gesteld worden aan de afbeeldingen van nieuwe invoer.

De regels zijn simpel; Als de nieuwe invoer niet te identificeren is aan de hand van de afbeeldingen wordt de invoer afgekeurd.

De inkadering van de foto is alleen relevant als er essentiele info is weggesneden.

Bij het ontbreken van de backcover wordt de invoer ook afgekeurd omdat het album dan niet te identificeren is; Nu of bij toekomstige herdrukken.

Als afbeelding worden alleen scans of foto's van het ingevoerde item geaccepteerd.

Invoer met kopieen van het internet, dus ook uit onze catalogus, wordt afgekeurd.

Swagman 151 berichten

Start iemand een topic "niet voor beheerders"....... wie begint te reageren "beheerders"; waarom laten jullie dit topicnu eens niet de vrije loop? De wet- en regelgeving terzake is voor de meeste toch bekend.... Ben het met iedereen eens dat bij elk item een scan of duidelijke foto moet zijn (evt. achterzijde), zeer zeker bij nieuw ingevoerde items.Techniek ophet internet voldoende. Een topic waar eenieder die er behoefte aan heeft zijn/haar gal kan spuien..;)

Arco Catalogus manager 8,965 berichten

Ik ga zo een topic starten 'Voor iedereen behalve Swagman'...

Dat kan natuurlijk niet, en gelukkig maar. Iedereen mag hier reageren op alle berichten die hij/zij kan lezen. Wat mij betreft had een moderator dit wel meteen duidelijk mogen maken.

Swagman 151 berichten

Hebben jullie liever dat een strip niet in de catalogus staat omdat de foto's niet 100 % zijn, of mag een strip in de catalogus op voorwaarde dat de foto's niet echt slecht zijn???

Ik heb liever een strip in de catalogus met foto's of scans die niet van een super kwaliteit zijn. Mijn reden: een andere verzamelaar kan dan evt. goede foto's of scans maken. Als de strip of album of wat ook de moeite waard is kan ik het evt. gaan zoeken... 

Ben wel de mening toegedaan "indien mogelijk goede scans of foto's".

Trouwens een topic "....behalve Swagman", zou ik toch lezen....

Arco Catalogus manager 8,965 berichten

Als je hier naar de invoer van de starter van dit topic kijkt (en hier naar de achterkanten), dan kan je je zelf een oordeel vormen over de items die beheerders tot op dit moment grosso modo hebben geaccepteerd en kan je je waarschijnlijk ook bedenken hoe de kwaliteit van de foto's was van de afgekeurde items.

Swagman 151 berichten

Yep! Dat is idd. te mager, dat bedoelde ik niet.......

Elmoronico Catalogus beheerder 69 berichten

Lordernie, even een paar tips voor je foto's:

- probeer niet onder direct licht te gaan staan, dit reflecteert in de glanzende kaften (hetzelfde geldt voor met flits werken)

- probeer niet tussen de lichtbron en het item te staan, dit werpt een schaduw over het item

my 2 cents

Sinbad-de-Zeema 1,901 berichten Haha Lordernie vraagt al 27x bijna huilend willen jullie een strip met een klotenfoto of dan liever helemaal niets? en iedereen bazelt over wat anders of geeft nutteloze tips hoe hij betere foto's kan maken, Lordernie ik ben bang dat je dappere poging niet gaat aankomen bij je lezers, niet druk maken, denk aan je bloeddruk je vraag is immers pittig en moeilijk en waarschijnlijk niet goed en duidelijk geformuleerd. :)

Drambuie 50 berichten

Microsoft Research heeft een "Image Composite Editor" ontwikkeld, waarmee men deelscans van te grote strips, boeken of LP-hoezen gemakkelijk tot één goede afbeelding kan samenvoegen.

Het programma is hier te downloaden en geeft resultaten die zelfs de beheerders van Catawiki kunnen bevredigen. (eigen ervaring)

http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice/

Er zijn overigens wel meer van deze zogenaamde (freeware) stitch-programma's. Mogelijk hebben ook anderen goede tips.

Elmoronico Catalogus beheerder 69 berichten

Die nutteloze tips, die zeer gegrond zijn als je naar die foto's in de link van Arco gaat kijken, zorgen er misschien voor dat hij betere foto's neemt zodat zijn items niet meer afgekeurd worden. 

En op zijn zogezegde 27 vragen is steeds hetzelfde antwoord gegeven, geen goede foto's/scans = item afgekeurd. Door dit 27 keer opnieuw te posten gaat er niets veranderen en creeer je alleen maar negatieve sfeer waardoor nieuwe (of oude) mensen misschien afgeschrikt worden.

Die stitch-programma's zijn idd goed voor grote scans maar voor Lordernie (die geen computer-nerd is) misschien een tikkeltje te omslachtig ;) Het beste lijkt me in zijn geval gewoon te proberen om een deftige foto te maken, daar heb je geen state of the art camera voor nodig, Die zakcameraatjes van tegenwoordig leveren prima werk en kosten geen fortuin.

Zwendel 1,579 berichten

Met een gewone camere is het soms gewoon onmogelijk om een goede foto van een  voorwerp te maken. De autofocus slaat tilt, de belichting zit fout en de brandpuntsafstand geeft lelijke vervormingen. Enige optie is een dure camera te kopen.

lordernie 796 berichten

Als je niet begrijpt waarom ik geen beheerders wilde, dan moet je maar eens kijken naar

Als je hier naar de invoer van de starter van dit topic kijkt (en hier naar de achterkanten), dan kan je je zelf een oordeel vormen over de items die beheerders tot op dit moment grosso modo hebben geaccepteerd en kan je je waarschijnlijk ook bedenken hoe de kwaliteit van de foto's was van de afgekeurde items.

Dit is het stripforum en in die links staat geen enkele strip, denk ik toch!!!!!!!!!

Met boeken heb ik het probleem niet dat ze worden afgekeurd omdat sommige boeken zelf onleesbaar geworden zijn door de ouderdom

DisneyMeentwijc Catalogus beheerder 2,520 berichten

En om dan (zoals Sinbad dat ook mooi zei) on-topic te blijven, wil ik dan wel zeggen als zeer groot stripverzamelaar en beheerder, maar niet van de CataWiki Strip Catalogus, dat het belangrijker is dat een strip er goed in staat, dan dat een strip er slecht ingevoerd wordt.

Een strip of welk ander CataWiki item dan ook moet gewoon herkenbaar zijn voor verzamelaars!

Als een item niet herkenbaar is, dan kan men denken dat het er nog niet instaat en dan krijg je zogenoemde dubbele items, doublures in de Catalogus. Met strips is dat zeker van belang, want het verschil zit hem vaak in de achterkant. Er kan een ander ISBN-nummer op staan, een andere titellijst, andere afbeeldingen, een stempeltje, het kan van alles zijn, maar dat moet dan wel te zien zijn op de afbeelding. Vandaar het verzoek om duidelijk leesbare afbeeldingen te plaatsen. Met name bij strips is dat van belang, maar bij bijvoorbeeld DVD's of Videogames is dat ook van belang.

Verder sluit ik me aan bij de eerdere sprekers en hoop dat iedereen zijn voordeel ermee kan doen. En volgens mij is de discussie al vele malen eerder gevoerd en niet alleen met Lordernie.

de-vrolijke-ben 12 berichten

@lordernie

De foto's die u niet goed vond ( en als voorbeeld gebruikt ) zijn ondertussen aangepast. Hopelijk vind u ze nu goed genoeg. 

Wat een ge.....

De Vrolijke Bengels

lordernie 796 berichten

Sorry de vrolijke bengels, heb nooit nagegaan van wie ze waren

Mac21 50 berichten Voor mij als liefhebber is het met name van belang dat ik een boek goed kan herkennen, het liefst via een duidelijke foto of scan. Met een beetje camera moet dat geen probleem zijn, daar heb je echt geen dure spiegelreflexcamera voor nodig. Je kan blijven huilen dat de beheerders je items afkeuren, je kan je ook afvragen of je het niet verkeerd aanpakt. Maak eens een foto op een ander moment van de dag, op een andere locatie, desnoods buiten. Ik wil me verder niet mengen in jouw discussie met de beheerders, maar 1 ding weet ik zeker. Zonder beheerders is de catalogus binnen afzienbare tijd 1 grote ter@#$bende.

lordernie 796 berichten

Mac21 kun je dit boek herkennen van Bonte

staat er reeds sinds 11 juni 2008

28227

gedo 303 berichten

Catawiki strips is gebouwd op basis van Bonte's Catalogus. Deze bevatte vele afbeeldingen. maar idd niet altijd. Vele daarvan zijn door de jaren heen door verzamelaars bijgevoegd. Bij dit item nog niet. Maar het gaat hier dus om 1 van de eerste bouwstenen van Catawiki...niet om een nieuw ingevoerd item.

Voor nieuwe items zorg gewoon voor acceptabele afbeeldingen...steek daar je energie in ipv van dit gal spuwen...iedereen blij!

stripspeldjes Catalogus beheerder 1,293 berichten

Kijk ook vooral eens in de Historie naar de foto's die die ene verkoper toegevoegd had.

Terecht of onterecht afgekeurd, wat vind je?

Reageer op onderwerp