We are hiring!

Forum (97957 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Overige series > Jommeke herdrukken of eerste druk

18 berichten

lordernie 796 berichten

Volgens sommigen zogenaamde experts zijn o.a. veel zwarte drukken herdrukken maar eigenaardig genoeg klopt dit niet met het aantal titels op de backcover.
Bij iedere herdruk van jommeke zijn de titels aangepast met de laatst verschenen albums. Dit is echter niet zo met bepaalde zwarte drukken.

Moeten we dan aan nemen dat die zwarte drukken fascimile uitgaven zijn. Volgens mijn mening zijn het gewoon eerste drukken die in een andere drukkerij werden gedrukt. Gebeurde regelmatig bij Jommekes, dat die wegens grote oplage  in verschillende drukkerijen werden gedrukt (zelfs in Italië)

BIjkomend probleem bij geheime opdracht, iemand heeft van alle eerste drukken om de een of andere reden er herdrukken van gemaakt. Kan iemand dan de EERSTE druk in de catalogus zetten???? Nu is de enige eerste druk de Duitse versie

Collectioneur Moderator 1,022 berichten

BIjkomend probleem bij geheime opdracht, iemand heeft van alle eerste drukken om de een of andere reden er herdrukken van gemaakt. Kan iemand dan de EERSTE druk in de catalogus zetten???? Nu is de enige eerste druk de Duitse versie

CW-nummer 23675 is toch de eerste druk van Geheime opdracht, deze staat er vanaf het begin van de catalogus in.

lordernie 796 berichten

Sorry, er was iets fout gelopen met mijn zoekopdracht ?? 

Maar specifiek voor dit album =

3 herdrukken van 1971 waar het laatste album kinderen baas (26) is.

Waarom werden de nummers 27, 28 enz niet vermeld??

Dit zouden dus fascimile uitgaven zijn!!

3 herdrukken van 1971 waar het laatste album kinderen baas (26) is.

Waarom werden de nummers 27, 28 enz niet vermeld??

Geen idee, maar er zijn vast verzamelaars die dit waarschijnlijk wel weten.

Coopertje 6 berichten

Inderdaad iemand goed bezig de jommekes afdeling om zeep te helpen. Zoals hierboven aangehaald met Geheime opdracht. Ongeloofelijk ook dat diezelfde persoon uitgaven bijcreëert omdat er een sticker van 20 fr. op het album kleeft, een prijsticker maakt toch geen ander album!? Ongelofelijk

Ongeloofelijk ook dat diezelfde persoon uitgaven bijcreëert omdat er een sticker van 20 fr. op het album kleeft, een prijsticker maakt toch geen ander album

Een prijssticker zorgt niet voor een nieuw album/item in de catalogus.
Gaarne bij de betreffe albums de titel veranderen in: "Doublure van xxxxxxx".
Voor xxxxxxxx s.v.p. het betreffende cw-nummer invullen.

Zwendel 1,579 berichten

Geen idee over welke Jommeke strips het gaat. Maar let wel op dat er op vele originele ‘Vlaamse’ Jommekes albums de prijs in bfr stond. Dat waren geen stickers.

Geen idee over welke Jommeke strips het gaat. Maar let wel op dat er op vele originele ‘Vlaamse’ Jommekes albums de prijs in bfr stond. Dat waren geen stickers.

Klopt, maar op sommige exemplaren is die prijs "overgestickerd" met een andere prijs, bijvoorbeeld van 15F naar 20F. Zie bijvoorbeeld 6541525, album lijkt toch op de eerste druk.

DisneyMeentwijc Catalogus beheerder 2,520 berichten

Maar een overgestickerd exemplaar is volgens mij wel degelijk een ander exemplaar!

Het geeft een bepaalde tijdsperiode aan waarin dat gedaan werd en dus is het album erg herkenbaar. Geen enkele verzamelaar zal, denk ik, die stickers verwijderen. 

Dat is wel iets anders dan een aanbiedingssticker, waarbij de prijs tijdelijk verlaagd wordt, in mijn ogen. De sticker moet dan wel vanuit de drukker of uitgever gekomen zijn, want dan is het een correctie omdat er een foutje in de print zat (in dat geval de prijs).

Het voorbeeld is inderdaad echt een eigen item in de Catalogus.

Morits 2,809 berichten

Nee, is jaren geleden al afgestemd, zie Illustrated Classics

Arco Catalogus manager 8,912 berichten

We plaatsen zo'n overstickerd omslag dan als afbeelding 3 als daar plek is, en zetten het ook bij Bijzonderheden.

Zwendel 1,579 berichten

Klopt, maar op sommige exemplaren is die prijs "overgestickerd" met een andere prijs, bijvoorbeeld van 15F naar 20F. Zie bijvoorbeeld 6541525, album lijkt toch op de eerste druk.

Ja maar is het een sticker of een opdruk? Ik kan het niet uit de scan opmaken.

Ja maar is het een sticker of een opdruk? Ik kan het niet uit de scan opmaken.

Achterplat vermeld ook 15F. Tevens is het lettertype anders dan bij de gedrukte prijzen op andere Jommekes uit die periode. Hopelijk zijn er deskundigen van Jommeke die hier naar willen kijken, de invoerder heeft diverse wijzigingen in de catalogus aangebracht die waarschijnlijk onterecht zijn.

Boekenmagazijn 3,105 berichten

De witte cirkel is groter dan de oorspronkelijke versie. Aangezien er niet met witte inkt wordt gedrukt (wit is de kleur van onbedrukt papier) moet dit een sticker zijn.

Het is overigens een doublure van de tweede druk (bruin), niet de eerste (bruin en zwart).

Desjeng 5 berichten

Wellicht al benoemd, maar vind het niet zo 123

Kan iemand mij zeggen hoe ik in deze strips het jaartal vind en of het 1e druk is?

alvast bedankt

@Desjeng

Via de zoekfunctie kun je alles vinden wat je maar zoekt.
Maar alle Jommeke strips vind je hier.

Alle Piet Pienter en Bert Bibber vind je hier.

Meestal staat in de stripboeken het jaar van copyright, maar dat zegt niets over het echte jaar van uitgave.
Kijk vooral goed naar de voorkant, achterkant en eventuele bijzonderheden die zijn vermeld bij een item.

Desjeng 5 berichten

Dank @Collectioneur,

Ik heb er 4 waar onderaan geen druk staat, betekend dat ze niet oud zijn?

Onderaan "waar" staat geen druk? Op het boek of bij het item in de catalogus?
Bij (bijna) elk item in de stripcatalogus staat een jaartal.

Reageer op onderwerp