We are hiring!

Forum (97905 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Overige series > Harald de Viking

15 berichten

JozefK 1,592 berichten

In catawiki staat dat in het eerste album van Harald de Viking het verhaal 'de erfenis van Sigurd' staat. In mijn oude Matla staat dat in dit album het verhaal V1 Harald de Viking staat.

Wat is nu juist?

 
Boekenmagazijn 3,103 berichten

V1 = Het neveleiland (of Het misteiland) (oorspronkelijke titel L'île de la brume)

V2 = De erfenis van Sigurd (La lueur verte)

V3 = Het rode eskader (L'escadre rouge)

V4 = In de greep van de angst (L'escale de la peur)

Mogelijk heeft V1 die titel ook pas later gekregen, toen bleek dat het niet bij 1 deel bleef.

 
JozefK 1,592 berichten

Ok, maar welk verhaal zit nu in dat eerste 'Harald de Viking' album dat oorspronkelijk geen titel heeft. Zit daar V1 of V2 in? 20388

 
Jilles Catalogus beheerder 2,036 berichten

Gezien de Lombard herdruk de titel Het misteiland gekregen heeft en de lijst van Boekenmagazijn denk ik dat in de eerste boekuitgave verhaal V1 staat en dat is dan niet de erfenis.

 
JozefK 1,592 berichten

Er staat dus inderdaad V1 Het misteiland in. Dat heb ik nu aangepast (iets meer dan zes jaar later).

Is het een bekend probleem dat (bij de eerste druk) de tweede pagina (p 5-6) er omgewisseld in zit? De nummering klopt wel, maar de tekeningen op pagina 5 horen op 6 thuis en omgekeerd.

Deze versie uit 1983 heet dit aangepast, daar is het dus in orde.

Hebben de ander drukken uit 1959 en 1966 die aanpassing ook al of is die fout daar blijven staan?

 
Arco Catalogus manager 8,904 berichten

Jeetje, alsnog het juiste antwoord.

De Verhaaltitel in de Nederlandstalige uitgaven hoort dan te zijn:

Harald de Viking [=Het misteiland]

De titel moet altijd zijn wat in het boek staat. Wellicht wil je ze nog even langslopen?

In de Van der Hout-uitgave lijken de pagina's trouwens in de juiste volgorde te staan.

 

 

 
JozefK 1,592 berichten

Aangepast!

Als ik er vanuit kan gaan dat die pagina overal 'fout' is, dan zet ik het ook even bij de bijzonderheden. Kan iemand zijn exemplaar eens nakijken?

Pagina 5 begint dus met "De hemel zij dank, ..." en 6 met "De volgende dag ..." en dat zou dus omgekeerd moeten zijn.

 
morph2011 22 berichten

De "Van der Hout & Co - NV" versie met vermelding "Copyright 1958 bij de Lombard Uitgaven, Brussel." heeft de fout inderdaad niet.
Harald de Viking

Plaat 3 (= pag.5) begint met "De volgende dag..." in het gele tekstblok.
Plaat 4 (= pag.6) begint met "De hemel zij dank, dat ik het wrak van je" als eerste regel in de tekstballon.

Overigens vraag ik me af waaruit blijkt dat die druk uit 1966 zou zijn?

 

 
Arco Catalogus manager 8,904 berichten

Onderzoek door Hans Matla. Who else? (;-)

 
JozefK 1,592 berichten

Overigens vraag ik me af waaruit blijkt dat die druk uit 1966 zou zijn?

Dat kan Bonte dan misschien vertellen?

 

 
rikMooren Moderator 1,521 berichten

Overigens vraag ik me af waaruit blijkt dat die druk uit 1966 zou zijn?

De uitgever Vanderhout heeft in de periode 1966 -1968 albums uitgegeven. Daarna was het over en uit..

Het window waarbinnen deze uitgaven zijn verspreid is dus niet erg groot.

 
morph2011 22 berichten

De uitgever Vanderhout heeft in de periode 1966 -1968 albums uitgegeven. Daarna was het over en uit..

Het window waarbinnen deze uitgaven zijn verspreid is dus niet erg groot.

Ik ben bang dat je een vergissing maakt.
In de catalogus staan albums van 1964 (Dan Cooper) tot en met 1978 (Sandokan), met tussendoor een hoop tijdschriftachtige uitgaves:

Van der Hout & Co

De uitgaves binnen dat fonds van oorspronkelijke Lombard-albums loopt volgens die gegevens van 1964 tot en met 1968 (Tante Zenobie).

Mogelijk staat er een duidelijk jaartal in het deel "Het Rode Eskader" dat na het album "Harald de Viking" bij hen is uitgebracht. Daaruit zou dan misschien geconcludeerd kunnen worden dat het eerste uit 1966 stamt.

 

 
Arco Catalogus manager 8,904 berichten

Het window is zelfs nog kleiner. Ergens in 1967 nam Helmond de Lombard-licentie over, dus 1967 is het maximale jaartal voor dit album.

 
rikMooren Moderator 1,521 berichten

Ik ben bang dat je een vergissing maakt.
In de catalogus staan albums van 1964 (Dan Cooper) tot en met 1978 (Sandokan), met tussendoor een hoop tijdschriftachtige uitgaves:

Ik weet niet of ik een vergissing maak. Wat ik wel weet is dat de Sandokan uitgaven uit 1978 niet van Vanderhout zijn maar van de Vrijbuiter.

Daarnaast had Lombard t/m 1965 de Lombardcollectie in eigen beheer....

In Nederland werd de distributie van de Lombardalbums als volgt verzorgd:

1966 -1968 Vanderhout

1968-1978 Helmond

1979-1983 Albracht

Vanaf 1984 nam Lombard het heft weer in eigen handen..

 
morph2011 22 berichten

Maar als je gelijk hebt met het jaartal 1966 (en ik zou niet weten waarom niet, dat was ook de reden van mijn oorspronkelijke vraag omtrent "Harald"), dan zouden twee van deze bij Van der Hout verschenen Dan Cooper en Michel Vaillant albums een verkeerd jaartal hebben in het Catawiki-overzicht:

Escadrille (1967?, volgens Matla's 8e) in Catawiki 1964

Meester (1965!, volgens Matla's 8e) komt nu dus wel overeen

Renbaan (1965!, volgens Matla 8e) komt nu dus wel overeen

Tocht (1967, volgens Matla's 8e) in Catawiki 1965

Zo blijft helaas ook mijn originele vraag toch nog onbeantwoord. Waaruit blijkt het jaar van de uitgave? En nu komt nog daarbij hoe zouden er uitgaves voor 1966 kunnen zijn als de uitgeverij toen nog niets van Lombard uitbracht?

In de boeken zelf staat het bij mijn weten niet. En volgens Matla ook niet, want een uitroepteken achter uit jaartal betekent volgens de uitleg in de stripkatalogus dat de jaartallen in of op het boek niet het jaartal van uitgave zijn...

In Matla's 8e (die ik er nu dus bij heb kunnen pakken...) staat overigens bij het eerste softcover album van "Harald de Viking" met V1, bij Van der Hout (én Lombard!) 1967.

Reageer op onderwerp