We are hiring!

Forum (98320 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Vraag: Hoe ISBN in te voeren?

54 berichten

DeBijzaak Catalogus beheerder 107 berichten

Dit is een vraag die in elk informatiesysteem terug komt. :)
Hoe voeren we het ISBN van een boek in?
- aan elkaar (9026132018)
- met streepjes (90-261-3201-8)
- met spaties (90 261 3201 8)
Zelf ben ik voorstander van het aan elkaar schrijven, ofwel de eerste variant, vanwege alle buitenlandse boeken. Ook zoekmachines accepteren deze variant, terwijl met spaties het nummer als losse cijfers gezien wordt en met streepjes sommige systemen totaal de weg kwijt raken (spreek hier uit ervaring met sommige bedrijfssystemen).
Google ziet streepjes bijv. als een aftreksommetje.
De Koninklijke Bibliotheek werkt in de catalogi ook met de “aan elkaar” variant.
Het lijkt me dat we hier een uniforme schrijfwijze voor moeten afspreken. Ik ben in CataWiki inmiddels alle drie de varianten tegengekomen. ;)
Peter.

Willem-Naber 434 berichten

verwijderd

DeBijzaak Catalogus beheerder 107 berichten

Dank je, Willem.
Dit is een duidelijk antwoord. :)
Als ik ergens een afwijkend ISBN tegenkom, dan verander ik het gelijk. Scheelt misschien weer iets voor de beheerders.
Ook zal ik me voortaan aan deze afspraak houden.
gr.
Peter.

verwijderd

kdamme 507 berichten

Hoewel een oud forumonderwerp, toch nog even een vraagje mijnerzijds: Er zijn ook boeken met 2 ISBN-nummers. In de boeken die ik tot nu toe heb ingevoerd ben ik 2 keer tegengekomen, dat er zowel een Belgisch als een Nederlands nummer wordt weergegeven.
Ik heb nu bij de bijzonderheden het 2e ISBN ingevoerd, maar ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

verwijderd

verwijderd

kdamme 507 berichten

Willem,
Ik heb zojuist een boek ingevoerd, waar zowel het 10- als het 13-cijferige nummer ISBN zijn genoemd op de kaft. Op de 2e scan van 973893 kun je het nog net lezen.
Deze komt wel uit de periode waarin de overgang naar 13-cijferig is geweest.

verwijderd

elastokees Catalogus beheerder 134 berichten

Ik had een paar vragen over ISBN nummers

Bij boeken vul ik zo goed mogelijk deze nummers in bij mijn nieuwe invoer en ook bij alle items die ik tegenkom van anderen die dat vergeten zijn of teveel werk vinden.

Ik heb de vraag gesteld over hoe het ISBN10 nummer er uit zou moeten zien en er werd gezegd dat dat met tussenstreepjes zou moeten om ons zo te onderscheiden van anderen(???)

Dat maakt mij dus niets uit, zelf de uitgevers hanteren diverse systemen door elkaar dus enige uniformiteit is prima.

Alleen het ISBN13 nummer vervangt het ISBN10 nummer en dat ziet er anders uit.

Het aan elkaar schrijven van alle 13 cijfers maakt het volledig onleesbaar en tussenstreepjes heb ik nog nooit gezien.

9789085191568

9 789085 101568 ziet er beter uit.

Het lijkt mij trouwens eenvoudig om dit in het veld zo aan te passen dat de cijfergroepen er zo uit komen te zien.

Hoe nuttig het nummer ook is, als er geen toekomstig doel is om dit nummer ook daadwerkelijk te gebruiken bij identificatie of zoekopdrachten maakt het niet hoe en of het ingevuld wordt.

Als het op enigerlei wijze wel gebruikt wordt of gaat worden, laat dan de beheerders bij iedereen die een item toevoegt dit meteen aangeven als het fout gedaan wordt..

Als we toch bezig zijn:

Voor de nieuwe CD’s en DVDs is het ook nuttig dat hier een invulveld voor komt.

Zwendel 1,579 berichten

Ja eigenlijk had ik ook wel vragen hierover.

De 'normale' code is XX YYY ZZZZ O (zonder - )

Maar soms is het ook
XX YYYY ZZZ O of andere variaties

Wat ik nu doe is de spaties in de vermeling in het boek vervangen door -

Moeten we gewoon alles
XX-YYY-ZZZZ-O
maken ?

Arco Catalogus manager 8,965 berichten

Wel vreemd, dit.
Hierboven in ditzelfde topic wordt haarfijn uitgelegd hoe een ISBN is opgebouwd.

Op Catawiki gebruiken we de streepjes. Het maakt het veld veel leesbaarder op bijv. exportlijsten. En als er straks op gezocht kan worden kan je ook bijvoorbeeld een uitgever identificeren, en waar nodig corrigeren.

Zwendel 1,579 berichten

OK maar in het buitenland gebruikt niemand XX-YYY-ZZZZ-O

1388155 eva

En in de Nederlanden kom ik regelmatig andere 'interpuncties' tegen. Dat zijn dan waarschijnlijk flaters van de uitgevers ?

Ik kan ze opzoeken met scan et tutti quanti , maar niet dit weekend ;-)

Vraag is converteren we alles naar XX-YYY-ZZZZ-O ? Kwestie van opzoeken éénduidig te maken.

De afspraken over ISBN zijn wereldwijd, dus het klopt niet wat je hier beweert.
We gebruiken in Catawiki in principe overal tussenstreepjes.

Diverse uitgevers zijn inderdaad nogal slordig met de vermelding.
Heeft ook vaak te maken met de barcodegeneratoren die de vormgevers gebruiken. Daar zitten slechte hele programmaatjes tussen.

Jilles Catalogus beheerder 2,044 berichten

Schrijfwijze van ISBN is volgens een aantal regels vastgelegd. Willem legt dit in een van de eerdere berichten over ISBN's uit hoe het een en ander steekt.

Alles converteren naar XX-YYY-ZZZ-O kan niet omdat het niet klopt.

@elastokees: de schrijfwijze van jouw 13 tal wordt dan: 978-90-8519-156-8

Collectioneur Moderator 1,027 berichten

Hierbij een link naar de handleiding over het gebruik van ISBN.

verwijderd

ZAMELWIM 14 berichten

1. Ook sommige landkaarten hebben ISBN nummers, maar daar is nu geen apart veld voor in het verzamelgebied Globes en Atlassen. Kan dat toegevoegd worden.

2. Hoe krijg ik atlassen die ik in dit verzamelgebied heb ingevoerd ook in mijn boekenverzameling te zien ? Daar opnieuw invoeren lijkt me een beetje dubbel.

Jilles Catalogus beheerder 2,044 berichten

@Zamelwim

De opzet is dat atlassen naar de afdeling boeken gaan en uit de kaarten en globes gehaald worden. Dit zijn lastige procedures. Met het zelf opnieuw invoeren van de atlassen bij de boeken en het veranderen van de titel bij globes naar doublure van (CW-nummer) staan ze het snelst op de goede plaats. Ik kan (als beheerder) de doublures wel verwijderen.

Het verzamelgebied heet inmiddels globes en kaarten.

Voorlopig zou ik het ISBN bij bijzonderheden zetten

This-Raft Catalogus beheerder 223 berichten

Over het algemeen plaats ik de door de uitgever gebruikte ISBN codering, aaneengesloten: als er een 13-cijferige code staat, gebruik ik die, als deze 10-cijferig is, gebruik ik de 10-cijferige, ook als recentere edities inmiddels een 13-cijferige code kennen.

Voor het argument van Peter valt toch ook wat te zeggen: zoekmachines vinden wel de aaneengesloten codes, maar veel moeilijker of niet de notatie met streepjes: misschien iets voor een veld 'zoekcode' dus aaneengesloten toevoegen?

De uitleg en argumenten van Willem zijn duidelijk: ik kan voortaan, en bij het aanpassen,de tussenstreepjes plaatsen. Maar dan: waar de uitgever ze plaatst, of volgens de richtlijnen hierboven? Willem gaat in op de NL notatie, deze is weerbarstig zeker ook in buitenlandse edities.. Voer ik in wat de uitgever in de druk aanrijkt of ga ik zijn huiswerk overdoen?

Oudere boeken hebben nog 9-cijferige codes: een X of 0 noteren?

Een veld voor  'Libary of Congres Catolog Card Number' en andere systemen zou prettig zijn voor oudere boeken [veldnaam bijv. 'pre-isbn code'] !

Bij het 'gladstrijken' van de ISBN codes wil ik er voor pleiten om dit met grote zorg te doen: voor je het weet krijgt een uitgave de ISBN van een herdruk of volledig andere editie! Een uitgave zonder codering, met SBN, ISBN 9 of 10 cijferige code kan toch niet zomaar [alsnog of aangepast] een ISBN code opgeplakt krijgen?

Leuke discussie!

groet van Jan

Ja, het is allemaal niet zo makkelijk als het soms lijkt.

Wat we in ieder geval niet gaan doen is klakkeloos het ISBN uit de uitgave overnemen. Uitgevers zijn soms heel erg slordig, of manipuleren de spaties in een ISBN bewust om op die manier een kleiner uitgeversnummer te suggereren en zich daarmee groter voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Daar trappen wij niet in... (;-)

Arwin 1,743 berichten

Willem zei ruim een jaar terug

Marco en René werken er nog aan om elk ISBN op te slaan zonder spaties, puntjes of streepjes en om ze altijd met streepjes weer te geven. Dan wordt het nog uniformer (uniformiteit is de basis van een catalogus).

Zit daar al schot in ?

pegag Catalogus beheerder 2,143 berichten

De algoritmes zijn bekend dus moeilijk is het niet, wel heel erg veel werk.

Als het ISBN nummer toch uitgebreid door de mangel moet kan er dan niet meteen een automatische check worden toegevoegd of het veld Land van uitgifte wel de juiste waarde heeft?

En op den duur natuurlijk ook het veld uitgever automatisch invullen, maar die tabel is een pietsie groter, dus het vullen daarvan is ook een hele klus.

En op den duur natuurlijk ook het veld uitgever automatisch invullen

Klinkt goed, maar is zeker niet waterdicht.
Bij verkoop van de uitgever aan een ander bedrijf (bijv. Oberon aan Big Balloon) wijzigt het ISBN, maar zullen de albums die al in productie waren gewoon nummer 320 dragen in het ISBN aangezien de nummers dan al aangevraagd waren door Oberon. En bij co-producties wordt bijna altijd het uitgeversnummer gebruikt van 1 van de 2 of meer uitgevers.

Arwin 1,743 berichten

Ik ben ook bang dat een typ fout bij het invoeren van een ISBN nummer snel gemaakt is.

Een automatische check vind ik prima, maar het ISBN nummer laten bepalen wat er bijvoorbeeld bij land wordt ingevuld lijkt me riskant.

archivaris 33 berichten

ISBN nummer in een Paperback verschilt altijd met die van een Gebonden uitgave...? Toch?

(Stel de vraag omdat ik een gebonden boek heb, maar zie op de site een Paperback met het nummer van de gebonden editie).

Dus moet ik dan het nummer veranderen, of  de tekst Paperback veranderen in Gebonden?

Grt Patrick. 

Ja, die kunnen niet gelijk zijn, of de uitgever moet een fout hebben gemaakt. Om welk CW-nummer gaat het?

archivaris 33 berichten

CW-nummer staat voor Catawiki nummer?

Zoja: CW 1031355 (John Grisham: De Jury)

CW 1031367 (J.Grisham: de Deal)

Enzo is dat wel biij meerdere titiels.

Tevens, tussen een pocket en een gewone uitgave zit ook een verschil in ISBN nr...? (zal haast wel)

Collectioneur Moderator 1,027 berichten

Hier staat een populaire uitleg over o.a. ISBN-13

ISBN-13 voor Dummies

Wat is precies je 1e vraag, archivaris?

Wat je 2e vraag betreft: pockets en paperbacks hebben inderdaad verschilldne ISBN's.

Reageer op onderwerp