We are hiring!

Forum (98259 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Omschrijving

22 berichten

sindslang 3 berichten

Bij Catawiki worden boeken dikwijls omschreven als 'ingebonden - met slappe kaft'. Dit is een contradictie (zie de definities in de dikke Van Dale). Een (in)gebonden boek heeft ALTIJD harde (meestal kartonnen) platten (en is ingebonden in een (boek)band) (= harde omslag). Een ingenaaid (of 'gebrocheerd') boek heeft ALTIJD slappe platten (= slappe kaft). De optie 'ingenaaid' is jammergenoeg bij Catawiki niet opgenomen in de keuzelijst.       

Arco Catalogus manager 8,963 berichten

Onderhoud aan die lijst staat op de agenda, dus wie weet...

vertigo Catalogus beheerder 397 berichten

@sindslang:

De theorie is simpel. In werkelijkheid is het vaak iets gecompliceerder (zie bijvoorbeeld de nrs. 1359233 en 3012395: deze boeken hebben een omslag, die niet echt hard is, maar ook niet echt zacht). En ik weet niet of het invoeren van de optie "ingenaaid/gebrocheerd" wel zo'n goed idee is, omdat deze bindwijze waarschijnlijk niet door iedereen wordt herkend. Gevolg: grotere verwarring.

Ben je overigens wel van plan om jouw boekenverzameling in de catalogus te zetten?

En ik weet niet of het invoeren van de optie "ingenaaid/gebrocheerd" wel zo'n goed idee is, omdat deze bindwijze waarschijnlijk niet door iedereen wordt herkend. Gevolg: grotere verwarring.

Exact de reden waarom we het laatste wijzigingsvoorstel (gemaakt door kenners) kritisch hebben bekeken en niet hebben doorgevoerd. (;-)

sindslang 3 berichten

nr. 1359233 laat zien dat ook de term 'pocket' niet altijd terecht gebruikt wordt. De cd van nr. 3012395 is hier niet relevant of begrijp ik het niet? 

Zou het niet aangewezen zijn bij de boekbeschrijvingen - en ook elders misschien - de woordbetekenissen van het Algemeen Nederlands te hanteren (en bv een ingenaaid boek nooit als 'ingebonden boek' te omschrijven). Misschien kunnen de kenners eens enkele van de talrijke antiquarische catalogi (op papier of op het web) consulteren en daar zien hoe in heel beknopte bewoordingen een boek duidelijk (meestal in standaardtermen) en onweerlegbaar omschreven wordt.

Verder ben ik niet van plan mijn boekenverzameling in de catalogus te zetten, maar ik dacht dat de boekomschrijvingen bij Catawiki misschien wat duidelijker konden. 

Morits 2,809 berichten

@sindslang

waar haal jij de omschrijving 'ingebonden - met slappe kaft' vandaan, Dit is geen keuze voor het veld Type boek

Morits 2,809 berichten

bij 1359233 staat trouwens ook niet 'pocket' maar paperback

Morits 2,809 berichten

@sindslang

als je niet van plan bent om mee te helpen aan Catawiki: kritiek van de zijnlijn kunnen we missen als kiespijn, er is nog veel meer te doen

sindslang 3 berichten

'Gebonden - slappe kaft' vindt je o.m. bij 4624813

De heer Morits (catalogusbeheerder) lijkt misnoegd te zijn omwille van mijn opmerkingen 'van de zijlijn'.  Jammer is dit. Ik wil mij graag grondig verontschuldigen en ... ik zal het nooit meer doen. Ik was zo naïef te denken dat 'de boekomschrijvingen bij Catawiki misschien wat duidelijker konden'. Ik kan mij voorstellen dat er bij Catawiki 'nog veel meer te doen valt'. Hierbij stop ik. U hebt het laatste woord. mvg    

Zonder Morits af te vallen: voor tips en adviezen is iedereen welkom die een positieve bijdrage kan leveren aan de catalogus, maar wie - zonder basiskennis over beweegredenen en doelstellingen van Catawiki - als een olifant binnenstormt in een community, loopt altijd het risico om met een dubbelloops jachtgeweer te worden ontvangen.

Morits 2,809 berichten

@sindslang

fijn dat je die gevonden hebt, we liggen nog ongeveer 200.000 items achter met reviewen. Deze hebben we zeker gemist...

RobAmse 386 berichten

@Arco. Wie kwam waar binnen met een dubbelloops jachtgeweer?

Geen idee, Rob, maar ik heb al wel een vermoeden wie er straks met lege handen buiten staat, als het zo doorgaat... (;-)

RobAmse 386 berichten

Ik heb inderdaad ook een vermoeden wie de grote winnaar is c.q. wordt. 

Maar of dat dan met volle handen is?

Wow 150 berichten

Nu dan weer even terzake ;-)

Ik mis in de boekomschrijvingen de keuzemogelijkheid: losbladige uitgave

Eergisteren bij gebrek aan correcte omschrijving "De Wijnwereld voor Fijnproevers" als paperback ingevoerd. Bij Bijzonderheden aangegeven dat het om een losbladige uitgave gaat.

Boekenmagazijn 3,129 berichten

Klein vraagje (aan Wow): bij het veld "Type boek" is een keuze niet verplicht, waarom zou je dan met opzet een foutief kenmerk invoeren?

Morits 2,809 berichten

portfolio komt een beetje in de richting, alleen niet kwa formaat...

Wow 150 berichten

@Boekenmagazijn

Klein vraagje (aan Wow): bij het veld "Type boek" is een keuze niet verplicht, waarom zou je dan met opzet een foutief kenmerk invoeren?

Had ik me niet gerealiseerd.

Heb het foutieve kenmerk verwijderd.

Dank voor de aanwijzing.

ErwinsBookstore 23 berichten

@sindslang

Volgens de uitgeverij A.W. Bruna & Zoon bestaat een gebonden paperback weldegelijk. Ze noemen het een Beterback zoals 196031. Heeft zowel eigenschappen van een paperback als een hardcover.

metalfigures 538 berichten

@ErwinsBookstore

Is het een opzichzelf staand product of een uitvindsel van Bruna.

ErwinsBookstore 23 berichten

@metalfigures

Ik ken ze alleen van Bruna. Geen idee of er nog andere zijn. Was meer om aan te geven dat er weldegelijk ingebonden paperbacks bestaan.

Boekenmagazijn 3,129 berichten

De benaming "BeterBack" zal wel door Bruna verzonnen zijn. Ik ken ze niet, maar het lijkt mij gewoon een integraalband, net als de Corona boeken die Vertigo al als voorbeeld gaf. Dat is geen uitvinding van Bruna, maar van boekbinderij Abbringh in Groningen (althans, dat claimden ze ooit zelf).

Zie verder ook deze oude discussie.

Reageer op onderwerp