We are hiring!

Forum (97931 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Duizend en een nacht

10 berichten

LangeJan01 Catalogus beheerder 308 berichten

Bij duizend en een nacht kom je nu drie series tegen:

verhalen uit duizend en een nacht;

vertellingen uit duizend en een nacht, de

vertellingen uit duizend en één nacht, de

In alle gevallen wordt hetzelfde bedoeld. Wellicht kunnen deze series samengevoegd worden tot (het is maar een voorstel) duizend en een nacht/duizend en één nacht

Arco Catalogus manager 8,908 berichten

Ik zag dat het al samengevoegd is, maar wat we ons nog wel moeten afvragen is denk ik: laten we alle verhalen uit duizend-en-één-nacht onder één serie/held vallen of splitsen we uit?

Volgens mij horen onderstaande namelijk ook tot die verhalen?

- Ali Baba
- Sin(d)bad
- Alad(d)in

Verder is het altijd fijn voor gebruikers als de benamiing van een serie/held als deze bij Boeken gelijk is aan de serie/held bij die andere boeken, Strips.

Jilles Catalogus beheerder 2,036 berichten

Ik heb het - voorlopig - samengevoegd, maar bij mij speelt ook de gedachte of dit wel een serienaam is. Eenvormigheid met oa de stripboeken zou een goede leidraad zijn.

pegag Catalogus beheerder 2,137 berichten

1001 nacht is formeel een collectie/verzameling van losse verhalen en legenden.

Moet dus bibliografisch net zo behandeld worden als de "Sprookjes van Grimm". Het gebruik van de serie "1001 nacht" is een noodsprong wanneer er onvoldoende informatie is om de afzonderlijke series te identificeren. Net zoals de serie "Sprookjes van Grimm" eigenlijk alleen maar gebruikt zou mogen worden als niet duidelijk is welke sprookjes er in het betreffende boek staan. Is dat wel bekend dan moet de serie gesplitst worden.  Veel werk aan de winkel dus.

Ik zou er dan wel weer voorstander zijn als al deze losse series de 'verzamelnaam' als naamsvariant zouden meekrijgen. Zodat een 1001 nacht zoeker ook echt alle relevante series in de zoekresultaten te zien krijgt. Dat laatste is bij strips ook niet gerealiseerd maar zou ook daar een serieuze upgrade van de zoekresultaten zijn

Het probleem speelt bij veel meer verhalencollecties. Sprookjes van Andersen en Sprookjes van Tolkien zijn bijvoorbeeld ook geen echte series, om maar even in de sprookjessfeer te blijven.  Je ziet, met name bij Tolkien, dat zo'n verzamelnaam snel een vergaarbak wordt waar van alles onder geharkt wordt wat er helemaal niet bij hoort (meneer Blijleven, brieven aan de kerstman).

En echt onoplosbaar fout gaat het bij sprookjesboeken waar zowel Sneeuwwitje als het lelijke eendje in staan, omdat series en auteurs bij  boeken nog steeds niet op verhaalniveau gedefinieerd kunnen worden.

Boekenmagazijn 3,104 berichten

Maar je kunt toch zoveel series/held(inn)en toevoegen als je wilt?! Geen probleem om 1001 nacht én Aladdin te vermelden. Of, in je laatste voorbeeld, Sneeuwwitje én Grimm én Lelijke eendje én Andersen.

Het gebeurt bij Strips ook, de naam van een tijdschrift én de namen van alle afzonderlijke series die erin staan worden vermeld.

Overigens is er ook nog een serie 1001 nacht die samengevoegd mag worden met Verhalen uit duizend en één nacht. En dan graag "1001" toevoegen als naamvariant.

(Vrijmoedige liefdesverhalen uit 1001 nacht hoort er niet bij, dat zijn nieuwe verhalen van Paul Rodenko.)

Arco Catalogus manager 8,908 berichten

Maar je kunt toch zoveel series/held(inn)en toevoegen als je wilt?!

Ja, technisch kan dat, maar we gaan er zeer spaarzaam mee om, omdat het de invoer van dubbelen in de hand werkt. Een invoerder van Aladdin, zoekt op Aladdin, en voert daarna een item in met als held Aladdin. Hij kan niet weten dat hij er dan een 2e held aan moet plakken. Bij Blueberry is dat al een vreselijk gedoe, en ik moet er niet aan denken dat dit gemeengoed wordt.

pegag Catalogus beheerder 2,137 berichten

Of, in je laatste voorbeeld, Sneeuwwitje én Grimm én Lelijke eendje én Andersen.

Nee, want dan wordt het lelijke eendje aan  Grimm gekoppeld en Sneeuwwitje aan Anderson. Dit gaat fout bij elke bundeling met series van verschillende auteurs. Zie bijvoorbeeld 388581 als afschrikwekkend voorbeeld en (mede)oorzaak van het feit dat bij boeken de rover Hoepsakee een serie\held van Jules verne is. :-(

Een invoerder van Aladdin, zoekt op Aladdin, en voert daarna een item in met als held Aladdin. Hij kan niet weten dat hij er dan een 2e held aan moet plakken. 

Daarom moet je dat ook via varianten en aliassen regelen

OT:

Bij Blueberry is dat al een vreselijk gedoe, en ik moet er niet aan denken dat dit gemeengoed wordt.

Ik ook niet.  En als het aan mij lag zouden we ook voor Blueberry een andere oplossing zoeken, met in het achterhoofd de problemen bij series als XIII, Troy en Thorgal

Boekenmagazijn 3,104 berichten

Okee, ik snap het probleem. Het wordt dus de hoog tijd voor een aanpassing van de Boekenrubriek.

Jilles Catalogus beheerder 2,036 berichten

Samengevoegd:

Overigens is er ook nog een serie 1001 nacht die samengevoegd mag worden met Verhalen uit duizend en één nacht. En dan graag "1001" toevoegen als naamvariant.

stripspeldjes Catalogus beheerder 1,289 berichten

Verder is het altijd fijn voor gebruikers als de benamiing van een serie/held als deze bij Boeken gelijk is aan de serie/held bij die andere boeken, Strips.

Duizend en een nacht

Verhalen uit duizend en één nacht

Zijn dat dezelfde of niet?

Reageer op onderwerp