's Werelds oudste meteoriet onder de hamer

Mensen die altijd al iets bijzonders in huis hebben willen halen, kunnen deze week terecht bij online veilingwebsite Catawiki. Daar wordt op dit moment namelijk een stuk van de oudste meteoriet ter wereld geveild. Volgens national history expert Trevor Boyd van online veilingplatform Catawiki is de Muonionalusta Meteoriet maar liefst 4,5 miljard jaar oud en waarschijnlijk het oudste object op aarde.

De meteoriet, die ongeveer zo oud is als de aarde zelf, stortte naar schatting een miljoen jaar geleden neer op aarde. De expert van Catawiki geeft aan dat het een bijzondere meteoriet is: "De meteoriet is vernoemd naar de Muonio rivier in Noord-Zweden, waar het eerste stuk van de meteoriet in 1910 werd ontdekt. De meteoriet heeft tijdens zijn verblijf op aarde onder andere 4 ijstijden meegemaakt en is in veel wetenschappelijke tijdschriften beschreven." De verwachte opbrengst van de meteoriet met een gewicht van 16,1 kilo ligt tussen de 18.000 en 21.500 euro.

Dampkring

Toen de Muonionalusta meteoriet de dampkring op aarde bereikte viel hij door de hitte uiteen in talloze stukken. Doordat dit een miljoen jaar geleden gebeurd is en het landschap en klimaat inmiddels compleet zijn veranderd, zijn er maar 40 stukken van de meteoriet teruggevonden.

Volgens Trevor Boyd komt het niet vaak voor dat er zo'n groot stuk van de oorspronkelijk meteoriet wordt geveild: "De meeste stukken die van de oorspronkelijke meteoriet worden teruggevonden zijn heel klein. Daarnaast zijn veel stukken in het verleden in kleine stukken gesneden om als losse stukje te verkopen. Het is daarom heel bijzonder dat er nu zo'n groot stuk tijdens onze veiling is opgedoken".

De veiling is reeds gestart en sluit zondag 27 mei en is te bekijken via: catawiki.nl/oudste-meteoriet

• +++
  • EINDE PERSBERICHT

Over Catawiki

Catawiki is het snelst groeiende online veilingplatform in Europa voor zeldzame en moeilijk te vinden objecten. Elke week worden veilingen gehouden in meer dan 80 categorieën, waaronder kunst, antiek, verzamelobjecten, horloges, sieraden, klassieke auto's en meer. Wat maakt Catawiki uniek? Elke veiling wordt samengesteld door een team van interne experts. Dit zorgt elke week voor een gevarieerde selectie van kavels van hoge kwaliteit. Catawiki is in 2008 opgericht als een community voor verzamelaars en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste online platforms in Europa voor het kopen en verkopen van bijzondere objecten. In 2015 werd het veilingplatform uitgeroepen tot het snelst groeiende technologiebedrijf van Europa en tegenwoordig biedt Catawiki elke week meer dan 50.000 bijzondere objecten, met 14 miljoen bezoekers per maand. Enkele van de topkavels die op Catawiki zijn verkocht zijn een T-rex-kaak, een hoed die is gedragen door Michael Jackson en een haarlok van Napoleon, samen met vele zeldzame verzamelobjecten en kunstwerken. Op Catawiki is iets te vinden voor iedereen. Vind een object waar u van houdt en Catawiki regelt de rest!

Larsvandenheuvel
Lars van den Heuvel