Iconische fietsen van Dumoulin en Roglič worden geveild op Catawiki

Catawiki organiseert veiling met meerdere ‘winnende’ fietsen van professioneel wielerteam Team Jumbo-Visma.

Amsterdam, 18 December 2020 - Nederlandse wielerliefhebbers; opgelet. Vanaf vandaag presenteert Catawiki, Europa’s meest bezochte gecureerde online markplaats voor speciale objecten, in samenwerking met wielerteam Team Jumbo-Visma, een speciale veiling van iconische Bianchi racefietsen die het team door de jaren heen naar de overwinning hebben geleid. Met deze feestelijke veiling eert de wielerploeg de samenwerking met de gerenommeerde fietsenfabrikant Bianchi, voorafgaand aan het afscheid tegen het einde van het seizoen. Deze unieke samenwerking tussen Team Jumbo-Visma en Catawiki is een van de weinige online mogelijkheden voor wielerfans over de hele wereld om een authentieke racefiets aan te schaffen. De veiling bestaat uit meerdere Bianchi-fietsen, waaronder die van bekende wielrenners als Tom Dumoulin, Steven Kruiswijk, Primož Roglič en Wout van Aert. Liefhebbers kunnen tot 27 december via https://www.catawiki.nl/a/412261-team-jumbo-visma-continue-the-ride-auction  bieden.

Iedere fiets die op de veiling wordt geveild, is gekoppeld aan een speciaal verhaal; enkele daarvan worden hieronder beschreven:

• Tom Dumoulin’s Bianchi Oltre XR4 Nero: Tom Dumoulin vertelt dat hij op deze fiets herinneringen heeft opgedaan die zijn verbeelding te boven gingen. Hij reed hierop namelijk verschillende bergetappes en wedstrijden - zoals de Tour de l'Ain en het Criterium du Dauphiné - en veroverde een top tien notering in de Tour de France. Dumoulin over zijn fiets: "Deze fiets heeft me door een aantal zware wedstrijden heen gesleept. Het veroveren van een top tien positie in de Tour was een belangrijk moment voor ons, met als gevolg dat we bijna de gele trui met de ploeg mee naar huis namen.”

A picture containing bicycle, parked, metal, rackDescription automatically generated

• Primož Roglič’s Bianchi Oltre XR4 Celeste: Op deze fiets won Primoz Roglic zijn eerste Grand Tour (Vuelta a España) in 2019 - een onvergetelijke prestatie voor de Sloveense rijder. Roglič registreerde de snelste tijd in de 36,2 kilometer lange etappe met vijfentwintig seconden voorsprong op de dichtstbijzijnde concurrent en minstens anderhalve minuut op de overige wielers in het algemeen klassement. Roglic vertelt: "Met deze fiets hebben we de nationale kampioenstrui veroverd, een belangrijke mijlpaal in mijn carrière. Tijdens de Grand Tours doorstonden deze fiets en ik vele kilometers door ruige winden. Daarnaast had ik het voorrecht om het stuur rood te versieren voor het winnen van de Vuelta a España dit jaar.”

• Wout van Aert's Bianchi Oltre XR4 Celeste: De Belgische wereldkampioen Van Aert heeft mooie herinneringen aan dit model. Hij won de verplaatste editie van Milaan-San Remo in 2020, na het verslaan van titelverdediger Julian Alaphilippe in een tweevoudige sprint, nadat het duo zich had losgemaakt van het peloton in de afdaling van de Poggio. Terugblikkend zegt Van Aert: "Het voelt alsof deze fiets en ik een eeuwigheid hebben gereden [...] in een gevecht door de iconische zuidkust van Italië".

Italiaans vakmanschap aan de basis van het succes van Team Jumbo-Visma

Bianchi is al zes jaar de officiële fietssponsor van Team Jumbo-Visma en zorgt bij iedere wedstrijd voor trofeeën en spannende taferelen. Bianchi is een van de meest historische en prestigieuze fietsmerken, en een echte pionier in het gebruik van wielen van gelijke grootte en luchtbanden. Hun meer dan 130 jaar ervaring oud begon in 1885 in Milaan met Edoardo Bianchi, die later bekend werd als pionier op het gebied voorwielremklauwen.

Marc Jans, Sports Memorabilia Expert bij Catawiki en co-curator van deze veiling zei: "We zijn erg trots op onze samenwerking met Team Jumbo-Visma en onze rol in het vinden van nieuwe eigenaren voor deze unieke Bianchi-fietsen met rijke geschiedenis. Bij Catawiki tellen we wekelijks meer dan een half miljoen bezoeken van verzamelaars over de hele wereld en we zijn erg blij dat we hen een stukje fietshistorie kunnen bieden. We wensen alle gepassioneerde liefhebbers en amateurfietsers veel succes bij het bieden op deze unieke veiling”

Richard Plugge, Directeur Team Jumbo-Visma en co-curator van de veiling: "Sinds 2014 hebben we met het team vele mooie kilometers gemaakt op deze Bianchi fietsen. We delen een mooie palmares samen en zijn erin geslaagd om één van de beste wielerploegen van de UCI World Tour te worden. We zijn blij met de betrokkenheid van Catawiki, zij kennen als geen ander de waarde van deze bijzondere items. Mede dankzij hun expertise hebben we nu de mogelijkheid om de meest bijzondere Bianchi fietsen van de afgelopen twee seizoenen te veilen. Hierdoor kunnen wij deze verhalen een platform bieden, en zorgen we er samen met de biedingen van fans voor dat deze geschiedenis niet verloren gaat.”

Over Catawiki

Catawiki is de meest bezochte gecureerde marktplaats van Europa voor verzamelobjecten, kunst, design, sieraden, horloges, klassieke auto’s en meer. Elke week selecteren de 240+ in-house experts op zorgvuldige wijze meer dan 65,000 speciale objecten om te veilen. Door de beschermde marktplaatsomgeving zijn gebruikers zeker van een spannende, veilige en probleemloze koopervaring. Het hoofdkantoor van Catawiki is gevestigd in Amsterdam en er werken bijna 650 gedreven werknemers op de Europese kantoren die klanten over de gehele wereld van dienst zijn. Catawiki heeft 10 miljoen unieke maandelijkse bezoekers en is nu een groot en snelgroeiend bedrijf met gezonde winstmarges. Ga voor meer informatie naar https://www.catawiki.com of download de app van Catawiki. Ga voor meer informatie naar Catawiki of download de Catawiki app