De populariteit van Catawiki bereikt een historische top met 110.000 Belgische leden in 2020

Catawiki publiceert 2020 Insights Report met details over zijn community en met een overzicht van de favoriete verkoopscategorieën en -voorwerpen in België

Brussel, 11 februari 2021 – Catawiki, Europa's toonaangevende marktplaats voor bijzondere voorwerpen, publiceert vandaag zijn eerste Insights Report voor België, waarin de organisatie schetst hoe steeds meer Belgen gebruikmaken van Catawiki om hun unieke voorwerpen te verkopen of te kopen. In 2020 verwelkomde Catawiki meer dan 110.000 Belgen die een object kochten of verkochten: dat is een stijging met 50% tegenover het jaar ervoor en meteen goed voor een nieuw record. Het rapport toont ook de evolutie van het Belgische consumentengedrag met betrekking tot onlineveilingen, én een profiel van de favoriete items, categorieën en kooppatronen in België.

Catawiki is een economische motor voor Belgische verkopers

In 2020 verwelkomde Catawiki 19.000 unieke Belgische verkopers die samen meer dan 400.000 unieke voorwerpen aanboden voor veilingen, en in totaal meer dan 40 miljoen aan GMV (Gross Merchandising Value – bruto handelswaarde BHW) genereerden. Catawiki geeft een enorme boost voor hun verkoop. Het 2020 Insights Report beschrijft indrukwekkende verkoopgegevens: professionele verkopers boekten in 2020 een gemiddelde opbrengst van € 29.000; voor amateurverkopers was dat € 2.200. In tijden dat vele handelsbeurzen, markten, galerijen, veilinghuizen en winkels hun activiteiten noodgedwongen moeten opschorten, biedt Catawiki een oplossing die broodnodig is voor professionele verkopers maar ook evenzeer interessant is voor amateurverkopers die de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Het rapport toont aan dat driekwart van de GMV van Belgische verkopers uit het buitenland komt, hetgeen meteen wijst op een van de belangrijkste voordelen van Catawiki: Belgische verkopers kunnen vanuit hun eigen huis meer dan 10 miljoen unieke bezoekers uit meer dan 60 landen bereiken.

Unieke voorwerpen: van het meest luxueuze tot het meest typisch Belgische

Een voorwerp dat schaars of uitzonderlijk is, lokt uiteraard de nieuwsgierigheid en de interesse van kopers. Dit verklaart waarom twee derde van de voorwerpen die verkopers via Catawiki veilen, 10 dagen later al verkocht zijn; het verklaart wellicht ook waarom meer dan 7 op 10 Belgische verkopers in 2020 zich meermaals als verkoper aanboden: omdat ze eerder al succes boekten via Catawiki.

Het rapport toont via een overzicht van de voorwerpen die de Belgen verkopen, een verbluffende belangstelling voor hedendaagse kunst, strips en sieraden, maar ook een forse opmars in de categorie van interieurs en prentbriefkaarten. In de top drie van de bestverkopende categorieën voor Belgische verkopers staan sieraden (wellicht geen verrassing), gevolgd door strips en moderne en hedendaagse kunst. Ook dit kan nauwelijks toeval zijn, vermits deze categorieën deel uitmaken van het Belgische culturele erfgoed.

Catawiki wil ook kunst toegankelijker maken voor het grote publiek. Hiertoe werden specifieke categorieën gecreëerd waar artiesten hun werk rechtstreeks aan een internationaal publiek kunnen aanbieden, bijv. “Direct from the Artist”. Er bestaan echter ook partnerschappen met initiatieven zoals de Accessible Art Fair Brussels. Dergelijke samenwerkingen hebben het aantal direct door Belgische kunstenaars verkochte voorwerpen in 2020 tot boven 2.500 getild.

Kuifje, een absolute Belgische topper, staat uiteraard bovenaan bij de voorwerpen die Belgen in 2020 verkochten:

Catawiki brengt iedereen dichter bij zijn favoriete voorwerpen

In 2020 plaatsten meer dan 90.000 Belgen een bod op Catawiki: dat is een stijging met 40% tegenover vorig jaar. Belgen kochten bijna 300.000 voorwerpen vanuit de hele wereld, samen goed voor een budget van meer dan 50 miljoen euro. Het Insights Report toont ook dat ruim 40 miljoen (85%) in 2020 werd uitgegeven door repetitieve kopers: dit wijst erop dat het vertrouwen nog altijd groeit. Belgische kopers spendeerden gemiddeld € 1.150 op Catawiki.

Senioren zijn de snelst groeiende bevolkingsgroep op Catawiki

Het rapport benadrukt dat 1 Catawiki-gebruiker op 5 in België in 2020 een 65-plusser was: interessant voor een onlinemarktplaats. Catawiki merkt ook een opmars van de 'Gen Z'-gebruikers (de op één na snelst groeiende bevolkingsgroep). Dat is goed nieuws voor de toekomst vermits zij economisch alsmaar belangrijker worden.

Tot slot neigden de Belgische kopers vorig jaar meer dan anderen naar de experimentele veilingen van moderne en hedendaagse kunst. De categorie design en vintage was bij Belgische kopers de snelste groeier (+ 90 %): ook dit is in feite geen verrassing gezien de open internationale interesse in ons thuisland.

Catawiki differentieert met kwaliteit en expertise

Kwaliteit staat voorop in het bedrijfsmodel van Catawiki. Elk voorwerp wordt zorgvuldig geselecteerd door één van de ruim 240 inhouse-experts, van wie er 30 zich specifiek toeleggen op de Belgische markt. Het resultaat hiervan is dat slechts 0,003 % van alle Belgische aankopen in 2020 werden geannuleerd wegens beschadiging, vermoedelijke namaak of niet-conforme beschrijving.

Frederik de Beer, Chief Commercial Officer van Catawiki, verduidelijkt: “Een recordaantal Belgen heeft in 2020 gebruikgemaakt van Catawiki. Wij zijn opgetogen dat we erin geslaagd zijn om onze community te laten groeien ondanks deze turbulente tijden. Kwaliteit is de essentie van alles wat we doen, en we zijn ervan overtuigd dat dit tot de belangrijkste redenen van onze toenemende populariteit behoort. Onze meer dan 240 inhouse-experts keuren elk voorwerp voor het geveild wordt. Zo kunnen we verkopers en kopers een unieke belevenis garanderen. We zijn vastbesloten om onze community in België nog verder te laten groeien om unieke voorwerpen binnen ieders bereik te brengen.”

KLIK HIER VOOR HET RAPPORT.